Lukk

Advarer mot økte bomsatser i Kristiansand

(AGDER PRESS): Økte bomtakster mellom Kristiansand og Røyskår fører til at transportkunder pålegger transportørene å kjøre omveier som er mindre egnet for tungtransport for å unngå bomutgifter.

En vei som går inn til tunnelene

Bomstasjon nye E39 mellom Kristiansand og Mandal. Foto: Nye Veier

Norges Lastebileier-Forbund (NLF) mener det vil utfordre trafikksikkerheten og fører til høyere klimautslipp.

Siden Stortinget vedtok takstene mellom Kristiansand og Røyskår, har satsene i de nåværende bomstasjonene steget med 25,7 %. Transport er allerede en vesentlig kostnad for produksjonsbedrifter vest for Kristiansand.

Flere av disse pålegger nå transportbedriftene å kjøre omveier for å unngå bompengebelastning. Konsekvensen er dårligere trafikksikkerhet, høyere klimautslipp og dessuten lavere inntekter til bomprosjektet, som kan dra innkrevingsperioden ut i tid.

Høye bomutgifter

Norges Lastebileier-Forbund er ikke prinsipielt imot bompenger, og få setter trolig større pris på nye og trafikksikre veier enn NLFs medlemmer. De økte utgiftene skal uansett viderefaktureres kundene. Problemet er at de økte kostnadene skaper utfordringer for transportkjøperne.

– Dersom prisøkningen fortsetter for de tre bomstasjonene som ennå ikke er åpnet, vil kostnaden for strekningen Kristiansand–Røyskår (rett ved Pit Stop-avkjøringen til Kvinesdal) ende på 908 kroner én vei, altså 1.816 kroner tur-retur Kristiansand–Lyngdal, påpeker regionsjef, Reidar Retterholt.

Les også:  Matsvinn halvert hos flere butikker

Til sammenligning:

  • Avstanden er 59,3 km.
  • Stortingets opprinnelige takster tilsa 722 kroner, eller 122 kroner per mil.
  • Med den siste prisstigningen vil kostnaden øke til 153 kroner per mil.

– Hvis dette mønsteret fortsetter helt til Ålgård, vil de 16 milene med ny vei koste omtrent 2.448 kroner i bompenger. Dette er basert på en flat takst, men faktiske satser kan variere noe. Vi forutsetter i regnestykket også at hele veien vil være ferdig innenfor samme innkrevingsperiode på cirka 15 år, forklarer Retterholt.

Les også:  Endringer i innovasjonsstøtte til mediene på høring

Ber transportselskapene benytte dårligere veier

Dette fører til at transportkjøper pålegger transportbedriftene å ta veger som ikke er bomlagte, som både tar lenger tid og utfordrer trafikksikkerheten.

Dette synes også administrerende direktør i NLF, Knut Gravråk, er problematisk.

– Transportbedriftene har ikke annet valg enn å viderefakturere bompengeutgifter til sine kunder. Når resultatet blir at transportkjøperne pålegger våre medlemmer å kjøre omveier for å unngå å bli belastet bompenger, er kostnadene åpenbart for høye, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i NLF, og legger til:

– Politikerne må sørge for at kostnadsnivået ikke presser tungtrafikken over til mindre egnede omkjøringsveier og på den måten undergraver trafikksikkerhets- og klimagevinsten som ligger i nye veier.

Les også:  - Slett den falske appen umiddelbart

Folk er fly forbanna

Tidligere ble det kjent at bomstasjonene i Sørlandsparken skal samle inn over 400 millioner kroner hver år i 15 år. En kraftig økning i antall bomstasjoner har gjort innbyggerne i Kristiansand mildt sagt forbanna.

Fire er i Sørlandsparken, to er på Hellemyr og én er på Lundsbroa, Oddernesbroa og Tinnheia. Disse skal stå i 15 år og vil dra inn 400 millioner kroner i løpet av ett år.

I alle år har det vært gratis å kjøre gratis til og fra Sørlandsparken, men trafikkmyndighetene bestemte seg for å skrenke inn denne friheten også, som deretter vil si at du må betale for å handle inne på Sørlandssenteret.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top