Internasjonale turister strømmer til Norge for såkalte coolcations, og Widerøe setter samtidig nye kapasitetsrekorder denne sommeren. Men, det finnes fortsatt ledige seter.
Trafikktallene for juni er klare: Totalt 394 390 passasjerer reiste med Widerøe. En økning på 14 prosent sammenlignet med samme måned i fjor, og 13 prosent høyere enn i mai. Dette gjør juni til den mest trafikkerte måneden i selskapets historie, og slår dermed den tidligere rekorden fra oktober 2024 (373 617 passasjerer), med en økning på 5,5 prosent.
I tillegg markerer juni et nytt kapittel i Widerøes over 90 år lange historie: For aller første gang har selskapet passert fire millioner passasjerer i løpet av et rullerende 12-månedersintervall.
Deriblant hadde Norwegian-rekord totalt 2,8 millioner passasjerer i juni, heter det i en pressemelding.
– Dette er en betydelig milepæl for oss, og noe vi har jobbet målrettet mot over tid. Det er både motiverende og gledelig å se at stadig flere velger å reise med oss. Vi tolker dette som en tydelig bekreftelse på at vårt tilbud treffer godt, både når det gjelder ruteutvalg og pris, sier Espen Steiro, kommersiell direktør i Widerøe.
Sterk etterspørsel og god kapasitetsutnyttelse
I tillegg til rekordhøye passasjertall hadde Widerøe en kabinfaktor på 81,1 prosent i juni. Det er en økning på 4,3 prosentpoeng sammenlignet med samme periode i fjor, og vitner om både høy etterspørsel og effektiv utnyttelse av kapasiteten på tvers av rutenettet.
– At vi klarer å fylle setene så godt, samtidig som vi har god tilgjengelig kapasitet i markedet, gir oss et sterkt utgangspunkt for sommerukene som kommer. Vi har lagt opp til et attraktivt rutenett med svært god kapasitet i år, og ser at dette møter behovene til både ferie- og fritidsreisende, sier Steiro.
Coolcation-trenden merkes – men det er fortsatt ledige seter
Mens store deler av Europa rammes av hetebølger og temperaturer langt over normalen, opplever Widerøe en økende interesse for såkalte coolcations.
Ferier til kjøligere reisemål med mulighet for aktivitet og avslapning, uten ekstrem varme.
– Vi ser at både utenlandske turister og nordmenn velger å legge sommerferien til steder med frisk luft, kjølig vær og gode naturopplevelser. Dette passer godt med vårt rutenett. Vi forventer fortsatt høy aktivitet gjennom sommeren, men det finnes fortsatt ledige seter til flere populære reisemål i Norge, sier Steiro.
Norwegian-konsern med 2,8 millioner passasjerer
I juni fløy 2 371 908 passasjerer med Norwegian, som er ny rekord for antall passasjerer siden før pandemien. Widerøe hadde 394 290 passasjerer, som gir 2 766 198 passasjerer for konsernet.
Fyllingsgraden til både Norwegian og Widerøe økte med solide fire prosent sammenlignet med fjoråret, og Widerøe satte ny rekord for antall passasjerer i en enkelt måned.
– Vi er svært fornøyde med trafikktallene i juni. I Norwegian hadde vi både flest passasjerer og den høyeste fyllingsgraden i en juni måned siden 2019, i tillegg til gode trafikktall over hele nettverket. Widerøe leverer en veldig god måned hvor de setter ny rekord for antall passasjerer i selskapets mer enn 90 år lange historie, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
Kapasiteten (ASK) i Norwegian var 3 698 millioner setekilometer i juni, ned 0,2 prosent fra fjoråret. Faktisk passasjertrafikk (RPK) var på 3 268 millioner setekilometer, en økning på 5 prosent. Fyllingsgraden var 88,4 prosent, opp 4 prosentpoeng. Norwegian hadde i gjennomsnitt 89 fly i drift i juni.