Lukk

Vil redusere utslippene fra luftfarten

(AGDER PRESS): Regjeringen vil innføre økte krav til biodrivstoff i luftfarten ved å implementere ReFuelEU Aviation.

Et fly som flyr

Foto: Sankar Raman Sridhar

– Regjeringen ønsker å redusere klimagassutslippene fra luftfarten, og derfor etablerte vi som første land i verden et eget omsetningskrav for luftfarten i 2020. Fra 1. januar i år etablerte EU et felleseuropeisk krav på 2 prosent. Dette ønsker regjeringen nå å implementere så snart som mulig, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.

Det felleseuropeiske regelverket, ReFuelEU Aviation, trådte i kraft i EU den 1. januar 2025, og er et omsetningskrav for alternativt flydrivstoff som trappes opp gradvis hvert femte år fra et innledende nivå på 2 prosent i 2025 til 70 prosent i 2050. Økt bruk av alternativt flydrivstoff som biodrivstoff kan erstatte fossilt drivstoff og vil gi raske utslippskutt i luftfarten.

Les også:  Færre smittet av TBE

– Flyindustrien jobber med elektrifisering og andre løsninger som kan ta ned utslippene fra luftfarten. Bruk av alternative flydrivstoff som biodrivstoff, kan være en god løsning som erstatning for fossilt drivstoff, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.

Regjeringen ønsker at EU-regelverket ReFuelEU Aviation for luftfarten skal tas inn i EØS-avtalen og i norsk rett så snart som mulig. En slik implementering vil bidra til like konkurransevilkår innen luftfarten i Europa.

– EU er vårt nærmeste marked, og flytrafikken mellom Norge og EU er stor. ReFuelEU Aviation bidrar til at norske luftfartsaktører har like konkurransevilkår på det europeiske markedet, sier Nygård.

Les også:  – Folk vil dyrke mer selv

Klima- og miljødepartementet og Samferdselsdepartementet deler ansvar for å innføre  ReFuelEU Aviation. Regelverket vil tre i kraft i Norge så snart som mulig, og senest i 2027.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top