– Dette er dessverre en bransje hvor det fortsatt gjøres en del feil. Derfor varsler vi allerede nå at vi vil ha stort kontrolltrykk mot serverings- og utelivsbransjen inn i julebordsesongen, og oppfordrer dem til å ha orden på blant annet personallister og kassaapparat samt at de har betalt skatter og avgifter innen frister, sier skattekrimsjef Erik Nilsen i Skatteetaten.
Skal sikre like konkurransevilkår
I kontrollene vil det blant annet bli fulgt opp at personallister er riktig ført og at alt av salg er slått inn på kassen. I tillegg kan serveringssteder som er skyldig skatt og avgift få besøk av innkrevingsmedarbeidere, som vil starte en prosess for å sikre innbetaling av utestående beløp.
– De aller fleste følger regelverket. Vi er opptatt av å sikre like konkurransevilkår i bransjen, og at det skal få konsekvenser å ikke følge regelverket, sier Nilsen.
Tverretatlig samarbeid
På flere av kontrollene vil Skatteetatens skattepatrulje samarbeide med de lokale a-krimsentrene, der Arbeidstilsynet, Nav, politiet og Skatteetaten jobber sammen for å bekjempe arbeidslivskriminalitet.
– Vi vet at der vi finner brudd på regelverk knyttet til skatt og avgift begås det også ofte brudd på andre etaters regelverk, eksempelvis knyttet til lønns- og arbeidsvilkår og trygdesvindel. For å redusere belastningen for næringslivet i en hektisk periode samarbeider vi med a-krimsentrene der det er naturlig, forklarer Nilsen.
Fakta personallister
Serveringssteder, catering, frisørvirksomhet og skjønnhetspleiere samt bilverksteder og bilpleievirksomheter må føre personallister. En personalliste er en liste over alle som arbeider i virksomheten, inkludert ulønnet og innleid personale, og skal vise når de starter og avslutter arbeidsdagen. Listen skal føres på arbeidsplassen, og skal være tilgjengelig for kontroll i virksomhetens åpningstid. Feil ved personallistene fører til gebyr.