– Innføringen av HMS-kort er et viktig tiltak i en bransje som over tid har hatt utfordringer med useriøse aktører. HMS-kortene gir bedre oversikt over hvem som utfører arbeid, og gjør det lettere for oss å gjennomføre målrettede tilsyn. Samtidig kan ordningen styrke arbeidstakernes rettigheter, ved å synliggjøre deres tilknytning til en registrert arbeidsgiver, sier direktør Ingvill Kvernmo i Arbeidstilsynet.
– Dette handler om å rydde opp i en bransje hvor for mange jobber under uverdige forhold. Når sjåfører nå må ha synlig HMS-kort, blir det enklere å skille seriøse fra useriøse aktører. Det styrker både rettighetene til
Gjelder ved transport av andres varer
«Forskrift om HMS-kort for varetransport med bil» gjelder for virksomheter som frakter andres varer som en tjeneste.
– Det vil si at sjåfører og medhjelpere, for eksempel bærehjelper, må ha HMS-kort når de leverer varer for kunder, som ved budtjenester eller avisdistribusjon, sier Ingvill Kvernmo.
– Derimot gjelder ikke kravet når virksomheten kun frakter egne varer, som når en baker leverer bakervarer til sine egne utsalgssteder, eller en håndverker transporterer utstyr og materialer til eget bruk.
Kravet gjelder heller ikke for ansatte som ikke deltar i selve transporten, som kontorpersonell.
HMS-kortordningen i varebilbransjen vil avgrenses mot tungtransport.
Plikten om HMS-kort vil derfor ikke gjelde for sjåfører i kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kilo, eller over 4 250 kilo for elbiler. Det er ingen nedre vektgrense.