Utvider tilsyn etter at nødnummer streiket

Telefon signaler til abonnenter
Foto: Ulrick Trappschuh
(AGDER PRESS): Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet (Nkom) vil utvide tilsyn etter at alle de tre nødnumrene streiket onsdag.
Publisert

13. november 2024

13:45

Artikkel av

Agder Press

Del innlegget
Telefon signaler til abonnenter
Foto: Ulrick Trappschuh

– Vi kan bekrefte at nødnummer fungerer som normalt igjen, skriver Vetle Andersen, informasjonssjef i Telenor Norge i en tekstmelding til NRK klokken 12.56.

Det var TV 2 som først meldte nyheten om at nødnummeret fungerte som normalt igjen etter at et strømbrudd skal ha påvirket en av sentralene.

– Feilen skyldes et strømbrudd på en av sentralene våre. Vi ser en kraftig bedring i situasjonen. 110, 112 og 113 skal fungere nå, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen til TV-kanalen.

I en pressemelding varsler Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet at de vil utvide tilsyn som følge av situasjonen.

– Det er helt uakseptabelt at dette skjer nå for fjerde gang siden slutten av august. Det er svært alvorlig når nødnummer ikke fungerer. Mennesker som har behov for hjelp, skal få det når de ringer nødetatene, sier direktør i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), John-Eivind Velure, og legger til:

– Vi kommer til å utvide tilsynet til også å omfatte denne hendelsen.

Følg Agder Press på Facebook