Det siste døgnet har det kommet flere hundre henvendelser til Tolletatens kontaktsenter om et pågående svindelforsøk. I e-posten hevdes det at en forsendelse holdes tilbake ved Oslo Lufthavn. Mottakeren blir bedt om å betale en tollavgift for å få pakken utlevert. Meldingen inneholder Tolletatens logo og fremstår som troverdig.
– Dette er et klassisk svindelforsøk, også kalt phising. Tolletaten sender aldri ut krav om avgift. Det er transportørene av sendinger som sender ut betalingskrav. Vi oppfordrer alle til å være ekstra på vakt og ikke klikke på lenker eller oppgi betalingsinformasjon, sier Marta Johanne Gjengedal, divisjonsdirektør i vareførselsdivisjonen.
Dersom du mottar en slik e-post, anbefaler vi at du:
- Verifiser avsender
- Ikke klikker på lenken
- Ikke oppgir betalings- eller personopplysninger
- Sletter e-posten
Tolletaten ønsker å gjøre publikum oppmerksomme på at dette er et eksternt svindelforsøk. Vi har dessverre ikke har mulighet til å stoppe slike e-poster fra å bli sendt ut. Det er viktig at publikum selv er oppmerksomme og ikke lar seg lure.