Med dette ønsker Telenor å sikre en best mulig overgang til nyere teknologi spesielt for helse- og omsorgstjenester, først og fremst trygghetsalarmer. Utsettelsen gir selskapet i tillegg bedre muligheter til å ivareta egne sluttkunder i perioden.
– Vi har gjort ytterligere kartlegging av bruken av 2G-nettet vårt og ser at det er mange enheter igjen som er kritiske for kundene. Ved å bruke noe mer tid på overgangen vil vi være bedre i stand til å ivareta egne kunder i perioden frem mot slukking. I tillegg ser vi at når det gjelder trygghetsalarmer er bildet komplekst med mange aktører involvert. Vi kommer til å være tett på denne brukergruppen og vil forsikre oss om at alle har gjennomført teknologiskiftet innen vi slukker, sier administrerende direktør i Telenor Norge, Birgitte Engebretsen.
– I mer enn 10 år har vi kommunisert at vi skal stenge 2G-nettet. De aller fleste av våre kunder er i god rute, og vi vil fortsette arbeidet med å hjelpe dem over på nye løsninger på 4G og 5G, fortsetter Engebretsen.
Telenors 2G-nett vil fungere som normalt ut 2027. Deretter slukkes det, og enheter som er koblet opp mot denne teknologien vil slutte å fungere. De frigjorte 2G-frekvensene vil etter slukking kunne brukes i 4G og 5G-nettene. Dette er vesentlig mer robuste nett, som tilbyr både større kapasitet og langt bedre brukeropplevelser.
– Telenor er opptatt av at overgangen til ny teknologi skal skje på en best mulig måte. I tiden fremover vil vi fortsette å veilede privatpersoner og virksomheter om hvordan de best kan forberede seg på dette teknologiskiftet, avslutter Engebretsen.
Her er noen enkle råd i forbindelse med teknologiskiftet:
- Skaff deg oversikt over om du har utstyr som bruker 2G
- Bestill nytt utstyr hos din leverandør
- Bestill nye SIM-kort og eventuelt nye abonnement
- Start så tidlig som mulig
- Ikke aktiver nye abonnement/tjenester med 2G-utstyr
- Benytt SIM-kort fra norske operatører