– Vi varsler deg mens det ringer. Dette er mulig fordi tjenesten er integrert i selve mobilnettet. Tjenesten krever ingen nedlastning av app eller annen aktivering. Telenor er eneste operatører i Norge som leverer en slik tjeneste, forteller Birgitte Engebretsen, administrerende direktør i Telenor Norge.
Nye kunder vil umiddelbart ha tilgang til tjenesten, mens eksisterende kunder vil ha tilgang i løpet av de neste månedene. Tjenesten vil bli tilgjengelig både for privat- og bedriftskunder.
Dobbel beskyttelse
Telenor har et av landets sterkeste sikkerhetsmiljøer, som hver dag jobber med å blokkere svindelanrop. Bare i fjor ble hele 54,5 millioner svindelanrop stoppet i våre filtre.
– Vi vil nå også kunne varsle våre kunder om anrop vi mistenker er svindel eller numre vi ser har et for pågående ringemønster. Alle anrop vi med sikkerhet kan slå fast er svindelanrop vil fortsatt blokkeres. På denne måten vil kundene våre ha en dobbelbeskyttelse, sier Engebretsen.
Telenor har tatt i bruk KI-teknologi for å identifisere potensiell svindel og andre uønskede anrop.