Lukk

Styrker jernbane-strekning på Sørlandet

(AGDER PRESS): For å gi passasjerer på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen et pålitelig og robust tilbud, tar Go-Ahead nå betydelige grep for å styrke vedlikeholdet av våre tog.

Et tog som står parkert

Foto: Go Ahead / Reisefilm

– Målet vårt er å rigge oss for vedlikehold i verdensklasse, sier Emil Eike, administrerende direktør i Go-Ahead.  

For å oppnå dette, tar vi nå større direkte ansvar for organiseringen og prioriteringen av vedlikehold. Dette er muliggjort ved at vi nå har signert kontrakt med en ny vedlikeholder, Trainpoint AS, som vi vil jobbe i tettere samarbeid med.  

Internt øker vi også fokuset på vedlikehold ved å ansette eksperter på området. Materielldirektør Elin Helen Risvik, styrker laget med en materiellingeniør og en vedlikeholdsingeniør som begge starter allerede nå.  

– Med disse ressursene på laget har vi alle forutsetningene på plass for å lykkes med den pågående forbedringen av materiell parken vår, sier Risvik. 

Les også:  Tunnelene i Bykle åpnes for trafikk

– Vi er glade for at vi er en attraktiv arbeidsplass som tiltrekker seg kompetente medarbeidere. Dette gir oss muligheten til å tenke nytt på vedlikehold og drive aktivt med kvalitetsforbedringer.

I tillegg til disse omstillingene, har vi i dag (29. november) signert en avtale med Trainpoint AS om samarbeid for å sikre vedlikeholdet for togene på Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Dette partnerskapet er et viktig skritt for å forbedre driftsstabiliteten og passasjeropplevelsen på strekningen.   

Med TrainPoint AS på laget får vi i Go-Ahead en ny leverandør som proaktivt vil ta tak i vedlikeholdsutfordringene på Sørlandsbanen. Vi er allerede i gang med mobilisering, og TrainPoint vil ta over så snart som mulig. I prosessen med å finne en ny vedlikeholdsleverandør har vi vært i dialog med mange aktører, både i Norge og internasjonalt. TrainPoint er aktive i det nordiske markedet og ledes av Hans Sørum (administrerende direktør) og Einar Haugastøl (styreleder).  

Les også:  Tunnelene i Bykle åpnes for trafikk

Med deres erfaring som ledere av Nordisk Togteknikk (NTT), som i dag er markedsledende innen lokomotivvedlikehold i Norge, føler vi oss trygge på at de kan levere på toppnivå også her. Med lang erfaring innen det norske markedet vil de også ha forståelse for viktigheten av et vedlikeholdsprogram som er tilpasset lokale forhold.  

– Vi ser frem til å samarbeide med Go-Ahead og til å bli en del av teamet på Kvaleberg. Jeg er overbevist om at partnerskapet med Go-Ahead vil gi merkbare forbedringer i vedlikeholdet fra dag én, noe både passasjerene og kjørende vil dra nytte av, sier administrerende direktør Hans Sørum fra TrainPoint AS.

Les også:  Tunnelene i Bykle åpnes for trafikk

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top