Lukk

Startet omfattende test av SIGS

(AGDER PRESS): Nye Veier og samarbeidspartnere startet forrige uke en omfattende test av SiGS, et biprodukt fra smelteverk til bygging av ny E39 gjennom Lyngdal.

Lastebil fra TT anlegg legger Sigs på E39 i Lyngdal. Pressefoto: Lisa Ravna Rørmoen, Screen story / Nye Veier

Det kommer frem i en pressemelding.

Dette er en viktig del av arbeidet med å utvikle verdikjeder som er mer bærekraftige og bruke materialer som er sirkulære, sier Anne Stine Johnson, som er leder for teknologi og fag i Nye Veier.

Silica green stone (SiGS) er ifølge Nye Veier et biprodukt fra produksjonen av mangan ved Eramet i Kvinesdal. Det er første gang SiGS testes på en vei med trafikkmengden som er på E39 gjennom Lyngdal.

Nå skal SiGS testes, som forsterkningslag på en 200 meter lang del av E39. Nå kan vi teste og bruke en ressurs, som i dag ligger på lager i en sirkulær løsning.

Les også:  Kollektivselskap varsler flere T-baneavvik neste år

– Bruk av denne typen materialer er å ta i bruk en ressurs, som vi i dag ikke bruker. Nye Veier er en pådriver og fornyer i arbeidet med å utvikle hvordan vi bygger veier. Vi er kjempefornøyde med at Vegdirektoratet nå åpner for permanent bruk av denne type materialer. Det skjer med en oppdatering, som kommer i løpet av sommeren, utdyper Johnson.

Nye Veier skal lede den nødvendige omstillingen til mer bærekraftige løsninger på veibygging. Vi skal fornye og endre hvordan vi i fremtiden skal bygge veiene.

Les også:  Flere togruter innstilt torsdag

Derfor er vi en pådriver for endring av veinormalene. Veinormalene kommer til å åpne for å bruke ressurser på nytt. Sirkulære løsninger er viktig for å skape løsninger som er mer bærekraftig enn tidligere.

Ifølge NRK kan denne type stein revolusjonære norsk veibygging, men fortsatt er det forbudt å bruke den.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top