Lukk

Stadig flere reiser kollektivt i Norge

(AGDER PRESS): Stadig flere nordmenn reiser kollektivt med buss og tog. I 2024 omsatte Vy for 19,4 milliarder, en økning på 300 millioner kroner året før.

En kvinne spør etter billett

Pressefoto: Vy

– Stadig flere velger å reise kollektivt med buss og tog, til tross for en tøff vinter og utfordringer med både gamle skinner og gamle tog. Det viser hvor viktig kollektivtilbudet er, og gir oss ekstra motivasjon i arbeidet med å gjøre det enda bedre, sier Gro Bakstad, konsernsjef i Vy.

Driftsinntektene i 2024 ble 19,4 milliarder kroner, en økning på 300 millioner kroner fra året før. Driftsresultatet ble 493 millioner kroner i 2024, en forbedring på 115 millioner kroner fra året før. Resultatet før skatt ble -131 millioner kroner, og inkluderer økte finanskostnader knyttet til leasingforpliktelser hovedsakelig til togkontraktene på Østlandet.

– Reiseveksten og egne forbedringstiltak bidro positivt til resultatet sammenlignet med fjoråret. Det som svekket resultatet var hovedsakelig den tøffe vinteren og flere og lengre perioder med stengte jernbanestrekninger som har rammet CargoNet spesielt hardt, sier Bakstad.

Flere tar toget

Vy tog kjører lokal- og regiontogtrafikken på Østlandet, på Bergens- og Vossebanen og mellom Oslo og Gøteborg, samt tre togkontrakter i Sverige. Flåmsbana kommer i tillegg, med over 950 000 reiser i 2024.

Les også:  Stabil underliggende drift ifjor

Totalt antall reiser i persontogvirksomheten i Norge økte med 2,5 prosent fra året før og endte på 64,9 millioner reiser. Punktligheten endte på 86,8 prosent, som er 1,2 prosentpoeng lavere enn i samme periode i 2023.

– Flere velger å reise med tog, også i et år preget av driftsutfordringer på jernbanen og mangel på togsett. Vi jobber på spreng for å få flest mulig tog ut i drift, og for å gi kundene den beste informasjonen når ting ikke går som det skal. Vi ser frem til at nye tog blir levert fra Norske tog, både på Østlandet og på Bergensbanen, sier Bakstad.

– Et lite lyspunkt fra 2024 er at Arnalokalen ble Norges mest punktlige jernbanestrekning. 99,3 prosent av togene var i rute. Det viser at investeringer i dobbeltspor gir svært gode resultater for kundene, fortsetter hun.

Les også:  Ansatte i Bristow Norway tatt ut i streik

Driftsresultatet for persontogvirksomheten ble 454 millioner kroner (275 millioner i 2023).

God utvikling i bussvirksomheten

Vy buss kjører rutebusser på anbud for fylkeskommuner i Norge og Sverige og kommersielle tur- og ekspressbusser i Norge og Sverige. Veksten i antall reiser med buss fortsetter, og økte med 5,3 prosent fra 2023 til 2024.

– Vi startet opp tre nye anbudskontrakter i Drammen og Bærum i 2024, og gjenvant to på Møre. Rutebussene er viktige for oss, og konkurransen er hard. De fleste nye anbudene er nå helelektriske, og i 2024 kjørte 48 prosent av våre busser på fornybart drivstoff, sier Bakstad.

Driftsresultat i Vy buss endte på 224 millioner kroner i 2024 (303 millioner i 2023). Resultatsvekkelsen skyldes i all hovedsak den krevende vinteren med vanskelige kjøreforhold som medførte flere skader på bussene og mer bruk av overtid for å opprettholde busstilbudet.

Les også:  Nedgang i norske patentsøknader

Nok et tøft år for godstog

Det har vært et meget utfordrende år for gods på bane, med flere banestrekninger har vært stengt over lengre tid. Det har ført til et redusert tilbud til godskundene, og betydelige kostnadsøkninger og økonomiske tap for CargoNet. Driftsresultatet endte på -141 millioner kroner (-79 millioner i 2023).

– Situasjonen for godstognæringen er krevende, med en gammel infrastruktur som jevnlig faller sammen på grunn av værhendelser og slitasje. Det er derfor et akutt behov for mer forutsigbare og tilstrekkelige kompensasjonsordninger når godstogene er forhindret fra å kjøre, påpeker Bakstad.

CargoNet har satt inn en rekke forbedringstiltak både på inntekts- og kostnadssiden for å bedre lønnsomheten for selskapet, for å sikre at gods på bane fortsatt skal tilbys som et mer miljøvennlig transportvalg for kundene.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top