Lukk

Stadig flere drikker helmelk

(AGDER PRESS): Første halvår av 2024 har vært bra for melk og meieriprodukter, med en økning i salgsvolumet av samtlige kategorier.

clear drinking glass with brown liquid

Foto: Engin Akyurt

Det viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Flere produkter fortsetter å stige i popularitet.

Det har vært en positiv trend i salget av samtlige meieriprodukter i løpet av første halvår av 2024. Helmelk fortsetter å øke betraktelig i popularitet, og i første halvår økte salget av helmelk med hele 8,2 %. Det, i tillegg til en økning i salget av melk med smak, bidro til at melkesalget økte totalt. Det viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter.

– Det er gledelig at det fortsatt er vekst i forbruket av både melk og andre meieriprodukter. Nå som helsemyndighetene i sine reviderte kostråd tydelig anbefaler tre porsjoner meieriprodukter hver dag, er det spesielt godt å se at melkeforbruket øker, sier Ida Berg Hauge, direktør i MELK.

Bidrar til gode salgstall

I kategorien yoghurt har det blitt solgt 4,6 prosent mer i volum første halvår, sammenlignet med samme periode i fjor. Økningen gjelder for samtlige yoghurter, som fruktyoghurt (+2,0%) og barneyoghurt (+5,9%), men det er naturell yoghurt som øker mest. I første kvartal har salgsvolumet til naturell yoghurt økt med hele 15 prosent, ifølge tallene fra MELK.

Også gulost, som lenge har vært blant det som nordmenn kjøper aller mest av i butikken, er en bidragsyter inn i de positive meieritallene. Gulosten har nemlig en økning på 5,1 prosent sammenlignet med første halvår av 2023, og befester stillingen som nordmenns mest populære pålegg.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top