Nyheten har skapt sterk bekymring både hos Norsk Flygerforbund og Norsk Flygelederforening etter at den ble offentlig kjent gjennom Haugesunds Avis.
Organisasjonene har sammen et unikt innblikk i hvordan luftfarten trenger riktige og trygge former for kontroll, klareringer og separasjon mellom fly. I dag har man dette ved Haugesund lufthavn, med flygeledere i tårnet. Nå foreslås det å erstatte disse med AFIS-betjenter tilsvarende dem som gjerne betjener tårnet på mindre flyplasser med vesentlig mindre trafikk.
– AFIS-fullmektigene er svært dyktige kolleger i luftfarten, og yter en uvurderlig hjelp i de posisjonene hvor de i dag jobber. Men det er en fundamental forskjell. En AFIS kan kun gi informasjon, ikke klareringer. Det er opp til pilotene selv å ta alle avgjørelser, og det kan åpenbart svekke sikkerheten dersom det foregår på en flyplass med mye trafikk, sier Jo Bjørn Skatval som er nestleder i Norsk Flygerforbund og leder i Flysikkerhetskomiteen.
Sikkerhetsstandardene i norsk luftfart er strengt regulert, og det er bred enighet blant profesjonelle aktører om at Haugesund lufthavn – med sin trafikkmengde og kompleksitet – absolutt krever kontrollert flygeledelse.