– Vi ser noen klare mønster i handlekurvene hvert år rundt 14. februar. I fjor doblet blomstersalget seg, og vi solgte nesten 10 ganger så mange esker med Melkehjerter. I tillegg økte kondomsalget med over 10 %, noe som tyder på at romantikken blomstrer på flere måter, sier Pia Mellbye, salg- og markedsdirektør.
I år blir valentinsdagen intet unntak – vi har siden mandag og frem til i går hatt 20% vekst på blomster og 168 % vekst på melkesjokoladehjerter, sammenlignet med mandag til onsdag for to uker siden.
Mens det totale sjokoladesalget rundt valentinsdagen ikke øker nevneverdig, er det et unntak. Hjerteformet sjokolade havner oftere enn ellers i handlekurven.
I fjor økte salget av Melkehjerter med nesten 10 ganger i dagene før valentinsdagen.
Blant de mer uventede trendene ser REMA 1000 at salget av kondomer øker. I fjor økte salget med over 10 % i dagene før valentinsdagen.
Enten det er sjokolade, blomster eller noe mer praktisk som står på handlelisten, viser tallene at valentinsdagen er en merkedag som påvirker handlekurven til nordmenn.