Så langt i år er det registrert sju dødsulykker med ATV. Det er én mer enn i hele perioden fra 2020-2024 i følge tall fra Statens Vegvesen. Gjensidige peker på tre konkrete tiltak for å snu den negative utviklingen.
– Bedre kjøreopplæring, hjelmpåbud og krav om veltebøyle er tre tiltak vi mener må på plass for at ikke utviklingen skal fortsette i gal retning, sier kommunikasjonssjef Pål Rune Eklo i Gjensidige.
Gjensidige advarer mot en fortsatt økning av alvorlige ulykker hvis ikke det blir satt større fokus på sikker bruk av kjøretøyet.
– ATV øker i popularitet og bruksområdene utvides stadig – både som fritidskjøretøy og arbeidsmaskin. Men sikkerheten holder ikke alltid tritt med utviklingen, sier Eklo.
De vanligste ulykkene med ATV er utforkjøringer og velt. Gjensidige mener det bør vurderes krav om veltebøyle, på lik linje med traktor uten hytte. I tillegg bør det bli strengere krav til føreropplæring.
De fleste ATV’er er registrert som traktor og kjøres på bil- eller traktorførerkort, men krever helt andre kjøreferdigheter. Med kort akselavstand, høyt tyngdepunkt og smal sporvidde er det lett å miste kontrollen eller velte i terrenget.
– ATV er i prinsippet enkelt å kjøre, men krever erfaring og trening for å mestre trygt. Maskinene er svært gode til å ta seg frem i terrenget, men det er lett å overvurdere både egen og kjøretøyets evne til å kjøre i bratt terreng. Fører sitter utsatt til, og flere har mistet livet etter å ha fått kjøretøyet over seg i velt, sier Eklo.
En annen bekymringsfull trend trafikkforskere ser, er risikofylt kjøring blant unge, særlig blant unge gutter.
– Uvettig kjøring pekes på som en av årsakene til en kraftig økning i antall ulykker blant ungdom, sier Eklo.
Han peker også på det er lett å finne aktører som tilbyr chipping av nøkler for å fjerne den innebygde fartssperren. Gjensidige mener det er viktig at Politiet følger opp med kontroller for å få bukt med denne trenden.