– Det er helt uakseptabelt å bruke den nordlige sjørute til kommersiell skipsfart. Nå må Norge være på vakt, sier seniorrådgiver shipping og Arktis i Bellona, Sigurd Enge.
Enge mener at seilasen er en risiko for det arktiske miljøet og hele norskekysten, men gunstig for Russland og de russiske ambisjonene for å gjøre den nordlige sjørute til en viktig transportåre i arktiske farvann.
Bellona har varslet myndigheter og havner i Nederland, Tyskland og Polen om skipets planlagte reise fra Kina og at det skal anløpe havner i de tre landene om lag tre uker etter 20. september.
– Bellonas Environmental Transparency Center i Vilnius har sendt et brev til EU-kommisjonen for å advare mot denne høyst kritikkverdige seilasen. Vi har også varslet norske myndigheter ved Sjøfartsdirektoratet om planen til det kinesiske rederiet og ber om at norsk beredskap følger med på denne seilasen, sier Enge.
Skipet, som seiler under navnet Istanbul Bridge, er ikke bygget for isforholdene i Arktis. Skipet er 25 år gammelt og bruker tungolje som drivstoff.
– Det er åpenbart ikke rustet for en trygg seilas langs den nordlige sjørute. Hvis skipet får problemer med is, maskinhavari eller andre uhell som et 25 år gammelt skip kan oppleve, vil det utgjøre en stor risiko for et sårbart arktisk miljø og på norskekysten.
Bellona oppfordrer norske myndigheter til å formidle til russiske og kinesiske myndigheter at bruk av den nordlige sjørute for kommersiell skipsfart er uakseptabel.
– Samtidig er det viktig at Norge styrker overvåking av norske havområder, oljevernberedskapen og slepebåtberedskapen for å møte de utfordringene arktisk skipsfart representerer, sier Enge og viser til regjeringens nordområdemelding, «Norge i nord», som ble lansert i forrige uke.
Meldingen framhever fem innsatsområder som blir viktig framover. De to første handler om innflytelse i nordområdene og beredskap som en del av totalforsvaret.
– Dette betyr at regjeringen bør si tydelig fra når miljø og sikkerhet i Arktis står på spill. Kommersiell skipsfart langs den nordlige sjørute er et godt eksempel på saker hvor regjeringen må si tydelig ifra at det representerer en uakseptabel risiko, sier Enge.