Justert driftsresultat for tredje kvartal ble 344 mill. kroner, en forbedring på 72 millioner sammenlignet med samme periode i fjor. Pakker fra netthandel har de siste 12 månedene økt med 7,1 prosent sammenlignet med fjoråret, mens adressert post har i samme tidsperiode falt med 12,1 prosent.
– Usikkerhet i markedet preger fortsatt våre resultater. Innen netthandelsmarkedet ser vi nå en utflating av veksten, som er en konsekvens av at veksten innen importvolumet har avtatt. Samlet for tredje kvartal var det en forsiktig økning i aktivitetsnivå mot fjoråret drevet av høy aktivitet i juli, på en annen side opplever vi et krevende bedriftsmarked. Løpende kostnadstilpasninger og tiltak har bidratt til å begrense kostnadsøkningen, på tross av fortsatt høy prisvekst, sier Petter-Børre Furberg, konsernsjef i Posten Bring.
Furberg forteller videre at konsernet er i gang med et lønnsomhetsprogram som skal redusere kostnadene med 1 milliard kroner i løpet av 2025 sammenliknet med 2023, og at man dette kvartalet begynner å se noen av effektene.
Driftsresultatet (EBIT) i tredje kvartal ble 319 mill. kroner, en økning på 145 mill. kroner sammenlignet med tredje kvartal 2023. Logistikkmarkedet preges av høy konkurranse og den positive resultatutviklingen motvirkes noe av et vedvarende svakt aktivitetsnivå i norsk og nordisk økonomi.
Fortsatt høy inflasjon, svak krone og økt geopolitisk risiko gjør at det knyttes stor usikkerhet til den økonomiske utviklingen fremover.