Lukk

Over 6 av 10 bedrifter bruker ikke AI

(AGDER PRESS): Tallene viser at 63 prosent av bedriftene ikke har gjort konkrete tiltak for å bruke kunstig intelligens.

unknown persons using computer indoors

Foto: Arlington Research Via Unsplash

SpareBank1 SR-Bank har spurt 600 arbeidsgivere om «virksomheten har gjort konkrete tiltak for å benytte kunstig intelligens».

  • 63 prosent svarte «nei»
  • 31 prosent svarte «ja, i noen grad»
  • 5 prosent svarte «i stor grad»

AI-sjef i SR-Bank, Charl Maree, har doktorgrad på feltet og har sett på tallene.

– Wow, det er altså fryktelig få som aktivt tilrettelegger for bruk av AI. Jeg tolker det som at bedriftene ikke investerer aktivt, men at de kanskje også bruker AI uten å være klar over det. AI er nemlig mer gjennomgripende enn du tenker over, sier Maree.

– På en måte er jeg ikke veldig overrasket. Mitt inntrykk er at mange toppledere tror at AI er noe som teknologi-nerdene bare fikser opp i. Det er overraskende lite kunnskap i næringslivet om fordelene og ulempene ved bruk av AI.

– Koster mer enn de er klar over

AI-eksperten mener det kreves en ganske høy modenhet hos ledelsen for å kunne forstå risikoene, ulempene og flaskehalsene. Og ikke minst å forstå hvordan AI kan skape verdi. Da er det lettere, og billigere, å bare fortsette som før.

– Over tid kan det imidlertid koste dyrt, og mer enn lederne er klar over. De kan skape enorme barrierer for teknologi og en for bratt læringskurve når de etter hvert skal konkurrere i et mer modent marked.

Han tror bedriftene som tidlig har investert i å skape gode forutsetninger for effektiv bruk og kontroll av AI, både vil være mer kostnadseffektive og mer attraktive på arbeidsmarkedet. Og trolig mer lønnsomme i markedet.

– Kodak-moment

 Sjeføkonom Kyrre M. Knudsen i SR-Bank mener det er tre forhold som bestemmer bedriftenes økonomiske utvikling:

– Tilgang på folk, tilgang på kapital og teknologisk utvikling. Det siste fører til at vi blir bedre til å utnytte de ressursene vi har. Vi blir mer produktive gjennom å utvikle nye og bedre måter å produsere på, sier Knudsen, som peker på at teknologisk utvikling er en veldig viktig driver for vekst og utvikling. Både for verden samlet sett, for enkeltland og ikke minst for bransjer og bedrifter.

– Bedrifter som ikke er med på teknologisk utvikling faller naturlig nok bakpå. Overgangen fra analoge til digitale bilder ga oss det berømte Kodak-moment. En totalt dominerende aktører ble etter hvert totalt fraværende.

– Noen teknologiske fremskritt kan gi ekstra store muligheter, men også utfordringer for de som ikke følger med. AI kan være en av disse. Det vil derfor være ekstra viktig for bedrifter og bransjer å tenke nøye gjennom hvilken strategi man skal ha for AI.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top