Lukk

Omstridt EU-vedtak for lastebilbransjen skaper sinne

(AGDER PRESS): EU-parlamentet har nylig vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Nå møter vedtaket sterk motstand fra lastebilbransjen.

Foto: Daniel DeNiazi via Flickr

Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF).

Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.

Forslaget fra EU legger opp til at unge sjåfører kan begynne opplæring på lastebil allerede som 17-åringer. Etter ett år med oppsyn av en erfaren sjåfør, vil de kunne kjøre alene fra fylte 18 år. Selv om dette regelverket i utgangspunktet gjelder EU-land, kan slike vedtak påvirke også norske regler.

Les også:  Sju entreprenører konkurrerer om å drifte 410 km riksvei

YTF er skeptiske til hvorvidt så unge sjåfører er modne nok til å håndtere tunge kjøretøy. Forbundsleder Jim Klungnes peker på at lastebilkjøring ikke bare handler om tekniske ferdigheter, men også om erfaring og dømmekraft i krevende trafikksituasjoner:

– Sjåførmangel er en utfordring vi må ta på alvor, men løsningen ligger ikke i å senke aldersgrensen. I stedet må vi rette innsatsen mot å gjøre yrket mer attraktivt gjennom bedre lønns- og arbeidsvilkår, tryggere arbeidsmiljø og en styrking av utdanningsløpene, påpeker Klungnes.

Sjåførmangelen krever langsiktige løsninger

YTF anerkjenner utfordringene med sjåførmangel både i Norge og Europa, men understreker at løsningen ikke ligger i å senke aldersgrensen. I stedet peker de på tiltak som kan gjøre yrket mer attraktivt for voksne og erfarne sjåfører:

  • Forbedrede arbeidsvilkår: Konkurransedyktige lønninger og trygge arbeidsforhold kan bidra til å rekruttere og beholde kvalifiserte sjåfører.
  • Tilrettelegging av arbeidstid: Mindre belastende arbeidstidsordninger og bedre turnuser kan gjøre yrket mer attraktivt og redusere helsebelastningen knyttet til skiftarbeid og lange arbeidsdager.
  • Bedre utdanning: Mer omfattende og grundig opplæring vil sikre at nye sjåfører er godt forberedt.
  • Bedre infrastruktur: Flere døgnhvileplasser med gode fasiliteter er nødvendig for å styrke sikkerheten og arbeidsmiljøet.
Les også:  Sju entreprenører konkurrerer om å drifte 410 km riksvei

I brevet YTF nylig oversendte til samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, anbefaler forbundet at Norge beholder dagens aldersgrense på 21 år for lastebilkjøring. Forbundet vil følge opp saken og jobbe for at sikkerhet og kvalitet fortsatt står i sentrum for norsk transportpolitikk.

– Vi må ikke la kortsiktige løsninger på sjåførmangel gå på bekostning av trafikksikkerheten. Yrkessjåfører har et stort ansvar, og dette ansvaret krever både modenhet og erfaring, avslutter Klungnes.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top