Veksten i de to første ukene i desember er på 26 % sammenlignet mot de to siste ukene i juli.
Mange av kundene våre er travle før jul, og da er det lett å velge litt enklere middagsløsninger, sier Pia Mellbye, Salgs- og markedsdirektør i REMA 1000.
Det er en klar trend at flere velger ferdiglaget julemat for å spare tid på hektiske førjulsdager, og trenden har styrket seg tydelig fra samme periode i fjor. Fjordland Pinnekjøtt har for eksempel hatt en salgsøkning på hele 47,5 % i desember, sammenlignet mot samme periode i fjor, mens julesaus fra Stange har økt med 21,4 %.
– Vår hypotese er at mange ønsker praktiske alternativer som gir dem mer tid til å nyte julen med familie og venner, uten å gå på kompromiss med smaken. Vi er opptatt av å tilby kundene våre et bredt utvalg av middagsløsninger som både er smakfulle og næringsrike til alltid lave priser, spesielt nå i innspurten mot jul, sier Mellbye.
Forskning bekrefter
En nylig publisert artikkel på forskning.no peker på at mange føler på stress i førjulstiden, med gavekjøp, rengjøring og matlaging som skal gjennomføres på kort tid.
Dette kan føre til at daglige rutiner, som matlaging, nedprioriteres. En annen undersøkelse fra Respons Analyse at nordmenn er bekymret for stress og dårlig stemning i julen, noe som kan påvirke deres valg av enkle måltidsløsninger.
Salgsvekst for utvalgte produkter i uke 49 og 50:
- Sous vide kjølt ferdigmat: +44 % mot uke 29 og 30
- Fersk ferdig pizzabunn: +10 % mot uke 29 og 30
- Fjordland Pinnekjøtt: +47,50 % mot fjoråret
- Julesaus fra Stange: +21,40 % mot fjoråret