Lukk

Økning i useriøsitet i bedrifter

(AGDER PRESS): Planlegging og oppfølging av seriøsitetsbestemmelser i bygg- og anleggsprosjekter er viktigere og mer krevende enn noen gang.

Foto: Novaform

– De useriøse aktørene i bygg- og anleggsbransjen leter alltid etter måter å omgå gjeldende lønns- og arbeidsvilkår og generelle seriøsitetskrav. Derfor tar kampen mot arbeidslivskriminalitet aldri slutt, sier Sean Murphy hos Novaform.

Dette var noe av bakgrunnen for at regjeringen fra og med januar i år strammet regelverket ytterligere inn og samtidig innførte nye seriøsitetsbestemmelser for bransjen.

– Regjerningens nye innstramming gjør at oppfølgingsarbeidet rundt seriøsitetsarbeid i prosjekter nå er enda viktigere og mer krevende enn tidligere, mener Murphy.

Jobber heltid for å tette smutthullene

Sean Murphy innehar for øyeblikket rollen som teamleder for «Nøkkelpersonell for CSR» (Corporate Social Work) for Sotra Link Construction JV ANS, hvor arbeidet består i å følge opp seriøsitetskrav og plikter i ett av landets største infrastrukturprosjekter, nye Sotrasambandet.

Prosjektet inkluderer en ny firefelts riksvei med blant annet ny bro, flere tunneler og store rundkjøringer. Dette skal knytte Sotra tettere til Bergen. Prosjektet har en samlet kostnadsramme på ca. 23 milliarder kroner.

– Dette er et stort prosjekt med mange involverte entreprenører. Totalt er det over 1000 medarbeidere som jobber i prosjektet, forteller Murphy.
Han understreker at Statens vegvesen, som utbygger, tar seriøsitet og eventuelle brudd på seriøsitetsbestemmelsene svært alvorlig.

– Min oppgave er å sikre at kravene er forankret og etterleves blant alle involverte i prosjektet for den utførende part, Sotra Link Construction JV ANS.

Alvorlige konsekvenser

Seriøsitetsbestemmelsene for offentlige bygg- og anleggsprosjekter ble først lansert i 2015, og støttes av blant andre Byggenæringens Landsforening (BNL), Fellesforbundet, Kommunesektorens organisasjon (KS), samt Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi). Bestemmelsene ble revidert i 2018 og ytterligere skjerpet fra januar i år.

Les også:  Sier ja til løsningsforslag

– Behovet for seriøsitetsbestemmelsene er dessverre fortsatt stort, både i store offentlige prosjekter, men også i mindre offentlige og private prosjekter. Målet er å luke ut useriøse aktører, samtidig som vi veileder dem som ønsker å gjøre tingene riktig påpeker Murphy.

Bruddene på bestemmelsene varierer veldig, fra brudd på lønns- og arbeidstidsbestemmelser til saker der vitale HMS-krav ikke overholdes.

– For medarbeiderne kan konsekvensene være underbetaling og uverdige arbeidsforhold, eller ulykker av varierende alvorlighetsgrad – i verste fall død. For involverte selskapene kan konsekvensene være tap av omdømme, tap av fremtidige kontrakter, og i verste fall konkurs. For prosjektet kan konsekvensene føre til forsinkelser, kostnadsoverskridelser og tap av omdømme.

Begynner før prosjektet igangsettes

En viktig del av arbeidet med seriøsitetsbestemmelser og krav, handler ifølge Murphy, om det som skjer før prosjektet starter. Det er viktig å definere hvilken type prosjekt det er, og hvilke bestemmelser som trengs for å gjennomføre det aktuelle prosjektet på en seriøs og skikkelig måte.

– Det handler om å definere relevante seriøsitetskrav som sørger for at prosjektet, oppdragsgiver og bestiller ikke blir skadelidende av useriøse aktører, men også sørge for at kravene kan etterleves og kan følges opp på best mulig vis, sier Murphy.

I seriøsitetsbestemmelsene er elementer som HMS, sentral godkjenning, inkluderende arbeidsliv, skatt- og avgiftsbestemmelser og fagforeningsarbeid viktige. Når detaljene er på plass, starter arbeidet med å følge opp at bestemmelsene faktisk etterleves. I store prosjekter med mange involverte kan dette være en svært krevende øvelse.

Les også:  Forhandlinger for kabinansatte i SAS utsatt

– Det er ikke bare mange involverte, det er også mange kontrakter. Det gjør det krevende å ha kontroll. Her er arbeidet rundt risikovurdering av kontraktspartnere og leverandører viktig. Gode rutiner og systemer er avgjørende for at vi skal klarer å følge opp alle, forteller Murphy.

Leser ikke kontrakten

Murphy peker på en utfordring som ofte dukker opp blant de utførende entreprenørene.

– Ofte leser de ikke kontraktene grundig nok. Dermed vet de ikke hvilke krav de har forpliktet seg til å følge. Da kan brudd på seriøsitetskravene være vanskelig å unngå, sier Murphy. Han legger til at en viktig del av det innledende arbeidet er å kartlegge konsekvensene ved brudd.

– Vil det føre til dagmulkt, stans på byggeplass eller kun en irettesettelse? Konsekvensene avhenger av bruddets karakter og alvorlighetsgrad. Dette er noe prosjekt- og oppdragsgiver må avklare tidlig, forklarer Murphy.

Gjør begge sider gode

Novaform-rådgiveren understreker at arbeidet med seriøsitetsbestemmelser, ikke handler om å «ta» noen, men om å legge til rette for at alle involverte samarbeider for så trygge og gode prosjekter som mulig.

– Som rådgivere har vi på mange måter en viktig rolle som «mellommann». På vegne av byggherre definerer vi kravene og følger opp disse, men vi bistår også entreprenørene med å identifisere feil i deres egen organisasjon. Vi sørger slik for at begge parter følger opp de forpliktelser de har i henhold til seriøsitetsbestemmelsene, samt alle lover og regler, sier Murphy.

Les også:  Regjeringen vil ha en Norsk Standard for guider

Spisskompetanse på seriøsitetsarbeid

Novaform har over flere år gjennom en lang rekke prosjekter, opparbeidet seg spisskompetanse på seriøsitetsplanlegging og oppfølging av seriøsitetsarbeid. Selskapet har fått betydelig erfaring med hvordan dette arbeidet bør gjennomføres og hvilke bestemmelser som er viktige å ha med for å bekjempe de useriøse aktørene, og samtidig hjelpe de uvitende aktørene.

– Kravene som settes tidlig i prosjektet, kan bidra til å hjelpe aktørene i en mer seriøs retning, samtidig som de bekjemper arbeidslivskriminalitet, forteller Murphy.

Han understreker at et godt rammeverk er viktig for å sikre at kravene i kontraktene blir fulgt opp på en god måte.

– Novaform har opparbeidet en god og allsidig metodikk. Ved å innføre tydelige krav tidlig i prosjektet og samtidig gjennomføre risikovurdering av hvert enkelt selskap basert på prosjektkriterier, kan vi raskt identifisere om det er behov for tettere oppfølging, sier Murphy.
Han forklarer videre at de kan kontrollere involverte aktører gjennom dokumentasjonskontroll av lønns-/arbeidsvilkår, internkontroll, arbeidstid og lignende. De utfører også stedlige kontroller på arbeidsplass og i pendlerboliger til de ansatte.

– Alt gjøres gjennom et egenutviklet rammeverk som enkelt innlemmes i kundenes valgte system, avslutter Murphy.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top