– Skipssikkerhetsloven kom i 2007 og skipsarbeidsloven i 2013. Etter at lovene trådte i kraft, har det vært en betydelig utvikling i maritim næring, blant annet innen digitalisering og grønn omstilling. Nye løsninger krever et oppdatert maritimt regelverk, som også kan stå seg over tid, sier fiskeri- og havministere Marianne Sivertsen Næss.
Hun mener det er viktig for at Norge skal fortsette å være en ledende sjøfartsnasjon.
– Norske skip skal være attraktive arbeidsplasser, og tilgangen på norsk maritim kompetanse er av stor betydning i et samfunnssikkerhets- og beredskapsperspektiv og for utviklingen av den norske maritime klyngen, sier hun.
Lovutvalget er satt sammen av representanter med teknisk og juridisk kompetanse fra arbeidstaker- og arbeidsgiversiden, myndighetene, akademia og næringen. Arbeidet skal ledes av advokat Gaute Kristian Gjelsten.
Utvalget skal foreta en helhetlig evaluering og revisjon av det maritime regelverket, som omfatter skipssikkerhetsloven, skipsarbeidsloven, NIS-loven og deler av sjøloven.
Måler med arbeidet er å sikre at regelverket fungerer etter sin hensikt, er tilpasset utviklingen i næringen og samfunnet, og bidrar til trygge og seriøse arbeidsplasser. Regelverket skal forebygge ulykker, beskytte klima og miljø, og samtidig legge til rette for næringsvirksomhet.