Norskprodusert lokalmat, alkoholfri drikke og nøtter er noen av varene som snart får plass i butikkene som selger taxfree-varer. Årsaken er at det nå åpnes for å selge varer ilagt merverdiavgift i disse butikkene.
– Veldig enkelt forklart betyr det at man i kasseapparatet nå kan skille mellom taxfree-varer og andre merverdiavgiftspliktige varer. Det åpner opp for et mye bredere sortiment, og vil gi nye muligheter for både passasjerer, norske produsenter og butikkene på flyplassene, forklarer Joachim Lupnaav Johnsen, konserndirektør for kommersiell utvikling i Avinor.
Det er fortsatt bare sjokolade, kosmetikk, alkohol og tobakk som kan selges avgiftsfritt. Nå åpnes det opp for å selge andre avgiftspliktige varer i butikkene som selger taxfree-varer, noe som kan inkludere norske matskatter, alkoholfrie drikker, nøtter, snacks og reiseartikler.
Dette betyr at butikkene kan tilby et helt annet og nytt vareutvalg, bedre tilpasset både norske og utenlandske reisende.
– 25 prosent av Avinors inntekter kommer fra taxfree-salg. Avinormodellen er bygget på at kommersielle inntekter finansierer de mindre lufthavnene, og omsetning fra disse butikkene er den største enkeltbidragsyteren til denne finansieringen, forklarer Johnsen.
Etter pandemien har også reisevanene endret seg, og utenlandske reisende står for den største veksten i norsk luftfart.
– Vi må derfor tilpasse sortimentet for å imøtekomme en ny kundegruppe. De som kommer til Norge er ofte ressurssterke og med kjøpekraft til å kunne bringe med seg varer fra hele landet ut i verden. Dette er en svært viktig endring, som også kan by på store muligheter for lokale, norske produsenter, forklarer Tore Hov i Travel Retail Norway.
Han får støtte fra Anders Lorentzen i Airport Retail Group, som blant annet drifter taxfree-butikken på Tromsø lufthavn. De merker en enorm etterspørsel etter norskmerkede suvenirer og lokale produkter som følge av turistboomen.
– Men også for norske reisende er dette en gladnyhet. Vi får daglig spørsmål om alkoholfrie alternativer, og det er en trend som vil fortsette å øke. Nå får vi et tilbud til alle, sier han.