Lukk

Nye regler skal hindre ID-tyveri

(AGDER PRESS): I ny ekomforskrift skjerpes kravene til identifisering når du skal kjøpe kontantkort eller mobilabonnement. De nye reglene skal gjøre det vanskeligere for kriminelle å misbruke identiteten din.

En kvinne holder telefonen

Foto: Freestocks

For å beskytte forbrukere mot identitetstyveri, har regjeringen innført nye regler som krever at du må fremlegge originalt og gyldig identitetsbevis, for eksempel pass eller norsk førerkort, eller elektronisk ID, som BankID, for å kjøpe kontantkort eller opprette mobilabonnement.  

–  Nå trygger vi norske forbrukere og gjør det vanskeligere å begå digital svindel. Tidligere har det vært for enkelt å opprette mobilabonnement i andre sitt navn, det gjør vi noe med nå. Digital svindel og ID-tyveri er et alvorlig samfunnsproblem, og det er fortvilende for dem som rammes. Derfor har vi nå skjerpet reglene for identifisering ved kjøp av kontantkort og opprettelse av mobilabonnement, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung.

Les også:  Jordskjelv på Vestlandet

Misbrukt av kriminelle

I 2023 gjennomførte Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) et tilsyn hos kontantkortaktøren Mycall. Her konkluderte Nkom med at selskapet hadde brutt reglene om entydig identifisering ved etablering av mobilabonnement. 

– Denne saken er et av flere eksempler på hvordan mobilabonnementer har blitt misbrukt i kriminell virksomhet, og den understreker behovet for strengere regler og bedre kontroll. De nye reglene skal forhindre at kriminelle oppretter mobilabonnement under andres identitet ved å bruke enkle personopplysninger som navn, adresse, fødselsnummer og e-post. Dette vil også gjøre det vanskeligere å gjennomføre annen svindel som å opprette falske kontoer eller kjøpe tjenester, sier Kamilla Sharma, avdelingsdirektør for marked og tjenester i Nkom.   

Les også:  Student strøk på eksamen etter bruk av «han- og hunkjønn»

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top