Selskapet nådde flere viktige milepæler i kvartalet, blant annet den første utbyttebetalingen og bestilling av ytterligere 30 nye Boeing-fly.
I tredje kvartal hadde Norwegian-konsernet et driftsoverskudd (EBIT) på 3 071 millioner kroner, og en driftsmargin på 25,1 prosent. Likviditetsbeholdningen var 10,5 milliarder kroner ved kvartalsslutt.
– Vi er veldig fornøyde med å legge frem nok et rekordkvartal. I august utbetalte vi selskapets første utbytte, på 90 øre per aksje til omtrent 75 000 aksjonærer. Dette har vært et veldig bra kvartal, og jeg vil rette en stor takk til alle våre kollegaer i både Norwegian og Widerøe som har stått på gjennom det som er årets travleste periode. Widerøes gjentatte passasjerrekorder fortjener også anerkjennelse, og i september hadde selskapet det høyeste passasjerantallet i selskapets mer enn 90 år lange historie, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.
I tredje kvartal hadde Norwegian-konsernet 8,41 millioner passasjerer, hvorav 7,28 millioner var Norwegian-passasjerer og 1,12 millioner reiste med Widerøe.
Fyllingsgraden i kvartalet var 88,3 prosent for Norwegian, opp 0,3 prosentpoeng fra i fjor, mens Widerøe hadde en fyllingsgrad på 77,5 prosent, en nedgang på 0,6 prosentpoeng. Kapasiteten til Norwegian og Widerøe økte med henholdsvis 2 og 3 prosent.
Begge selskapene leverte også solide driftsresultater i kvartalet. Widerøe gjennomførte 98,2 prosent av sine planlagte flyvninger, det høyeste tallet på over ti år, og hadde en punktlighet på 91,8 prosent.
Norwegian gjennomførte 99,3 prosent av sine oppsatte flyvninger og hadde en punktlighet på 77,8 prosent, en økning på 3,6 prosentpoeng fra samme periode i fjor.
Flåtefornyelse og medvind i Danmark
I tredje kvartal utvidet Norwegian sin eksisterende Boeing-bestilling ved å benytte seg av opsjonen på å kjøpe ytterligere 30 Boeing 737 MAX 8-fly. Den samlede ordren er nå på 80 fly.
– Ved å benytte oss av opsjonen på Boeing-avtalen opprettholder vi fleksibiliteten i flåten samtidig som vi bekrefter målet vårt om å ha en av Europas mest moderne og drivstoffeffektive flåter. Dette er et viktig steg i den pågående fornyelsen av flyflåten, og vi er glade for å kunne styrke vårt langsiktige samarbeid med Boeing, sier Geir Karlsen.
Oktober var en svært viktig måned i Danmark, preget av flere positive begivenheter. Måneden begynte med lanseringen av ti nye internasjonale ruter fra Billund lufthavn. Samme dag ble Norwegian kåret til «Europas beste flyselskap» på Danish Travel Awards. Noen dager senere vant Norwegian den danske regjeringens anbud på en innenriksrute med mål om lavere klimaavtrykk. Anbudet innebærer at 93 prosent av Norwegians flyvninger mellom Aalborg og København skal fly med minst 40 prosent bærekraftig flydrivstoff (SAF) fra mars neste år. Prosjektet ventes å spare omtrent 6 700 tonn CO2 målt i et livsløpsperspektiv.
Godt forberedt på vintersesongen
Norwegian har redusert kapasiteten med mellom 25 og 45 prosent for de kommende vintermånedene sammenlignet med oktober. Dette er gjort for å tilpasse tilbudet til etterspørselen i vintermånedene og for å optimalisere driften i lavsesongen.
– Vi har et attraktivt rutenett i vintersesongen, godt tilpasset kundenes behov. Bookingtrenden ser lovende ut, og kundene bestiller reiser lenger frem i tid i år, sammenlignet med tidligere år. Vi har derfor solgt flere billetter i år enn på samme tid i fjor, med lavere kapasitet. Dette lover godt for en travel vintersesong med fulle fly, sier Geir Karlsen.