Lukk

Norges første anskaffelse av elflyladere

(AGDER PRESS): Høsten 2025 skal det fly et elektrisk fly mellom Stavanger og Bergen. Før den tid må den nødvendige infrastrukturen på plass. For første gang i norsk luftfartshistorie, lyser Avinor nå ut en anbudskonkurranse for å levere hurtigladere til elfly.

Et fly som flyr med elektrisk

BETA sin ALIA, som skal fly testflyginger i Norge til høsten. Foto: BETA Technologies

I april 2024 inngikk Avinor og Luftfartstilsynet et samarbeid om å etablere Norge som en internasjonal testarena for null- og lavutslipps luftfart. Avinors rolle i dette arbeidet er å legge til rette for infrastrukturen på flyplassene og i luftrommet

– I dag finnes det ingen ladere til fly på Avinors flyplasser. Bruk av batteri som energibærer i fly er fortsatt en ny teknologi, men det er likevel mange elektriske fly under utvikling. Avinor forventer at det i løpet av de neste årene vil bli sertifisert flere ladbare fly slik at ladebehovet for luftfartøy vil øke de neste årene, sier Anders Kirsebom, fungerende konsernsjef i Avinor. 

Les også:  Norsk Kylling er i gang med halalproduksjon

Testing på Stavanger lufthavn først

Testflygningene vil være cargoflygninger uten passasjerer, skal gjøres med flyet ALIA fra den amerikanske flyprodusenten BETA og flys av Bristow Norge. Flygningene vil først skje på Stavanger lufthavn, Sola, før flyvninger mellom Sola og Bergen lufthavn, Flesland begynner noe senere.

På Stavanger lufthavn skal det kjøpes en lader for installasjon, mens det i Bergen skal leies en mobil ladeløsning med batteribank som kan brukes til å lade elfly på flyplassen under testoperasjoner høsten og vinteren 2025/2026.

Avinor forventer å tildele kontraktene i løpet av første kvartal 2025, for levering senest 1. juni i Stavanger og senest 15. august i Bergen.

Les også:  Bedriften Norac AS unngår konkurs

Ønsker flere norske aktører på banen

I dag finnes det få tilgjengelige hurtigladere for fly på markedet. Samtidig skal Avinor anskaffe en lader med CCS-plugg, som vil si at vanlige billadere både teknisk og i teorien kan brukes til å lade fly.

Det vil imidlertid kreve fysiske tilpasninger på billadere for at de skal kunne lade fly, som har en helt annen utforming enn både personbiler og tunge kjøretøy. For luftfarten er det også strenge krav til avstander mellom et fly i bevegelse og en lader.

I anskaffelsen vil Avinor stille krav om kontinuerlig effekt på minimum 300 kW levert til ett luftfartøy. Det er i dag kun én produsent som kan tilby en lader tilpasset fly som oppfyller dette kravet.

Les også:  Moelven-sagbruk med norgesrekord

– Avinor ønsker å involvere den norske leverandørindustrien og få flere ladeaktører på banen gjennom testarena-prosjektet. Elektrifiseringen av bilparken i Norge har bidratt til at norske aktører innenfor lading har designet mange innovative løsninger for lading av ulike kjøretøy.

Avinor håper å se den samme innovasjonsevnen i denne anskaffelsen, og at vi mottar mange tilbud, selv om ingen har en ferdig løsning i dag, sier Kirsebom.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top