Norske husholdninger har et langt lysere blikk på egen økonomi enn både Sverige, Danmark og Europa forøvrig. 42 prosent av nordmenn vurderer sin egen økonomiske situasjon som “god” – nesten fire ganger høyere enn gjennomsnittet på kontinentet og 13 prosentpoeng over Sverige og Danmark, ifølge Boston Consulting Groups ferske forbrukerundersøkelse.
Imidlertid oppgir 1 av 3 nordmenn at deres økonomiske situasjon er dårlig eller svært dårlig, som til tross for å være bedre enn mange andre europeiske land, langtifra betyr at husholdningene er friskmeldt.
Inflasjon og energipriser som uroer europeerne, er i mindre grad kilde til bekymring i Norge – henholdsvis 15 og 13 prosentpoeng lavere enn EU-gjennomsnittet.
Samtidig gjør høy eksponering mot flytende rente at økte boliglånskostnader bekymrer langt flere her hjemme – 17 prosentpoeng mer enn i Europa ellers. Undersøkelsen viser tydelig en tendens mot sterkere prioriteringer i norske husholdningsbudsjetter.
– Nordmenn er selvsikre, men selektive. De oppgir å bruke mer på det som er nødvendig eller betyr noe – som matvarer, husholdningsartikler og velvalgt luksus – og kutte ned på snacks og alkohol, sier Lise Lørup Bartosek, partner i BCG.
Forventet netto forbruk faller med hele -18 prosentpoeng for alkohol og -24 for snacks – noe som vitner om en tydelig prioritering bort fra impulsdrevne kjøp i Norge. Det er kun franskmennene og italienerne som forventer å redusere snacksinntaket i samme eller større skala.
Samtidig er Norge blant de få landene der luksusmote (+23 pp) fortsatt står sterkt. Dette viser at velvære og kvalitetsopplevelser fortsatt prioriteres av de som allerede tar seg råd til dette – men innenfor en ramme av bevisst forbruk.