Folk har vært rasende etter at Meta bestemte seg i all hemmelighet for å samle sensitiv informasjon fra brukerne sine. Stadig flere velger å flykte til den populære appen Hudd.
I løpet av juli har Hudd sett veksten skyte fart, og plattformen nærmer seg nå 130 000 registrerte brukere, skriver selskapet, i en pressemelding.
– Dette er ikke bare en tilfeldighet. Dette handler om en utvikling vi har sett eskalere gjennom hele 2025: Meta donerer til en presidentinnsettelse og stiller på første rad sammen med de andre tech-toppene, de kutter i faktasjekking i et valgår, de begynner å bruke alt offentlig innhold til KI-trening – og nå også private meldinger. Dette er ikke små enkelthendelser, men en systematisk utvikling som bør få oss til å spørre: Er dette aktørene vi ønsker at skal legge premissene for hvordan vi snakker sammen i Norge? sier Jonas Floberg Åkre, kommunikasjonssjef i Hudd.
Hudd er utviklet for å være et alternativ som bygger på norske verdier: ekte mennesker, ekte fellesskap og full kontroll over egne data. Plattformen har ingen algoritmer, ingen kunstig polarisering og ingen bruk av private meldinger til AI-trening.
Appen har tidligere blitt betegnet som genial som følge Hudd sin kamp mot bruk av personopplysninger i KI-trening.
– Vi skal være helt ærlige: Kampen er tøff. Vi er ikke Meta, vi har ikke globale ressurser eller uendelige annonsebudsjetter. Men vi har noe annet: Tilliten og viljen til å bygge en plattform på fellesskapets premisser. Og det klarer vi ikke alene. Vi trenger at folk ikke bare laster ned appen, men også flytter fellesskapene sine hit: vennegjenger, foreldregrupper, lag og foreninger. Og vi trenger medier og offentlighet med oss – for å skape legitimitet og synlighet for det vi bygger her, sier Åkre.