Den nasjonale anbefalingen om mobilfrie skoler skal bidra til bedre skolemiljø, mindre forstyrrelser og mer læring i skolen.
– Jeg er veldig fornøyd med at mobilen nå ikke lenger har en plass i norsk skole. Mitt inntrykk så langt er at mobilanbefalingene har hatt svært positive effekter. Nesten daglig hører jeg historier om mer samhold, mer fysisk aktivitet og bedre konsentrasjon, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).
Kunnskapsministeren ga Utdanningsdirektoratet i oppdrag å undersøke muligheten for å regulere bruken av mobiler i skolen, og i februar kom en veileder som tydelig anbefaler å begrense tilgang til mobiltelefoner i skoletiden. Veilederen sier at også friminuttene bør være mobilfrie på barne- og ungdomsskolen.
Stor oppslutning om mobilanbefalingen
I undersøkelsen «Spørsmål til Skole-Norge», svarer 96 prosent av skolelederne i grunnskolen og 64 prosent av skolelederne i videregående at det er innført restriksjoner i ordensreglementet på deres skole som begrenser tilgang til og bruk av mobiltelefoner og smartklokker.
– Det er bra at så mange skoleledere og kommuner har regelverk i tråd med anbefalingen. Jeg er bekymret for resultatene vi har sett i norsk skole de siste årene. Elevenes konsentrasjonsevne er svekket, og læringsresultatene er blitt dårligere. Å få bukt med mobilbruken er imidlertid bare ett av mange viktige grep vi må gjøre i skolen. Målet for alt vi gjør er at elevene skal lære mer og bedre, sier Nordtun.
Ulike måter å gjøre det på
Det var flere skoler som hadde ulike former for mobilrestriksjoner allerede før kunnskapsministeren ba Utdanningsdirektoratet om å utarbeide nasjonale anbefalinger. Nå har flere kommuner, blant dem Oslo, endret felles ordensreglement for alle skolene i sin kommune i tråd med anbefalingene, mens mange enkeltskoler har mobilrestriksjoner inkludert i skolens eget reglement.
– På de fleste skoler har de ansatte og elevene vært med på å utforme regelverket. Det tror jeg er klokt, fordi det er større sannsynlighet for at man følger noe man har vært med på å bestemme selv. Samtidig ser vi i undersøkelsen at håndheving kan være en utfordring, særlig på videregående. Jeg er trygg på at det vil bedre seg når alle blir vant til at skolehverdagen skal være mobilfri. Flere lærere sier til meg at det var utfordrende med mobilrestriksjoner innledningsvis, men at elevene fort har tilpasset seg på en god måte, sier Nordtun.
Kunnskapsministeren forteller også at flere skoler hun besøker, som har hatt en form for restriksjon før den nasjonale mobilanbefalingen kom, har blitt trygget av den og fått drahjelp slik at de slipper gjentagende diskusjoner om mobilrestriksjoner.