Det er 21 flere omkomne i år enn på samme tid i fjor, viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.
– Utviklingen går feil vei, og det påvirker oss, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen.
Sammen med de øvrige aktørene som jobber med trafikksikkerhet, arbeider Statens Vegvesen med en ny tiltaksplan for trafikksikkerhet.
– Vi har flere kraftfulle tiltak. Men vi må gå enda tøffere til verks for å snu den negative utviklingen, og vi er særlig bekymret for de unge trafikantene, sier Ranes.
Flere unge dør i trafikken
Det er fem flere som døde i trafikken i oktober år enn i samme måned i fjor. I ulykken på E8 utenfor Tromsø alene, døde fem mennesker. Dette var en av mange ulykker med flere drepte i år.
17 mennesker har omkommet i ulykker med flere enn én drept i år. Seks av disse var bare 18 år gamle, mens ytterligere to var 20 og 21 år.
– Det er for tidlig å konkludere om årsakene til årets dødsulykker, sier Guro Ranes.
En fersk analyse av ungdomsulykker viser at høy fart er den vanligste faktoren i dødsulykker med unge sjåfører. Og 18 åringene dominerer.
– De mangler erfaring, og evnen til risikovurderinger og konsekvenstenking er ikke ferdig utviklet ennå. Derfor er det særlig viktig at de holder fartsgrensen og kjører etter forholdene. Allerede etter ett år med kjøreerfaring synker risikoen markant for å havne i en alvorlig ulykke.
I forslag til årets statsbudsjett er det satt av 40 millioner ekstra til automatisk måling av fart med fotobokser.
– Dette er et tiltak som vi vet har god effekt på fartsrelaterte ulykker. På strekninger der dette er innført, halveres antallet drepte og hardt skadde.