Ifølge NRK har Sørlandsparken opplevd en nedgang på 1500 biler daglig etter at bomstasjonene trådte i kraft i februar.
Før bomstasjonene ble satt opp passerte 30.000 biler inn til Sørlandsparken daglig. I tillegg opplyser Vegvesen til NRK at veien inn til Ikea har det vært en nedgang på 500 biler. Vanligvis passerer det rundt 5000 biler hver dag.
Det har tidligere vist at antall kunder unngår bomstasjoner i enkelte områder når de skal ut å handle, og den negative effekten gjør at flere bedrifter mister kunder og går dermed konkurs.
Tidligere ble det kjent at en kjøpmann villet ta regningen dersom kundene handlet inn varer for over 400 kroner.
Norges Lastebileier-Forbund (NLF) gikk ut og advarte mot økte bomsatser i Kristiansand, i frykt for trafikksikkerheten og høyere klimautslipp.
Bomstasjonene som er satt opp ved Sørlandsparken skal samle inn 400 millioner hvert år i 15 år. Totalt er det 15 bomstasjoner som er satt opp på Sørlandet.
– Vi skal også bygge ut infrastrukturen for kollektivtrafikk. Og ikke minst skal vi gjøre det både bedre, mer trafikksikkert og hyggeligere å bevege seg i regionen vår, sa prosjektleder Hans Munksgaard til NRK tidligere.
Det er trolig ventet at færre bilister vil kjøre inn til Sørlandsparken de neste månedene som følge av bomsatsene.
De nye bomstasjonene vil ligge på følgende steder i Kristiansand:
- Sørlandsparken
- Oddenesbroa (E18)
- Fidjane (E39)
- Tinnheia
- Hellemyrbakken