– Dette viser at Kunstsilo har møtt befolkningens – med rette – store forventninger, sier direktør Reidar Fuglestad.
Nysgjerrige barn, unge og voksne
– Hele 150.000 har valgt å løse billett til utstillingene, så vi ser at nysgjerrigheten og betalingsviljen er høy blant de som kommer til oss. Det er veldig gledelig. 72 % av utstillingens gjester er betalende, noe som er betraktelig høyere enn budsjettert, sier kommersiell sjef Eldbjørg Dahl.
Blant de 150.000 inngår også barn under 18 år. Disse kommer gratis inn i utstillingsetasjene og Panorama i toppetasjen. I tillegg kommer presse, kunstnere, og ledsagere gratis inn.
Retter blikket fremover
Fuglestad er glad over å ha nådd det som flere stemmer mente var et uoppnåelig mål.
– I starten møtte prosjektet Kunstsilo mye motstand, og det var tydelige stemmer som ga uttrykk for at de ikke trodde på måltallene våre. Vi er glade og takknemlige for å allerede å ha fått godt besøk det første året, sier han.
De ansatte i Kunstsilo hviler likevel ikke på laurbærene.
– Nå må vi holde oppe trøkket, og det skal vi gjøre ved å tilby mange og varierte utstillinger i 2025, programmere inspirerende arrangementer for alle, introdusere nye spennende retter på menyene og ta inn unike kvalitetsvarer man ikke finner andre steder i butikken, lister Eldbjørg Dahl opp.
– Det skal skje på noe på Kunstsilo hele tiden, avslutter Fuglestad.