– MS Midnatsol representerer vår historie og tradisjon langs kysten. Siden 1910 har det nesten kontinuerlig vært en Midnatsol langs leia, og vi er utrolig glade for å nå ha henne tilbake i sin opprinnelige rolle som kystruteskip. Det er mange som har sett frem til å få henne tilbake der hun hører hjemme, sier Hedda Felin, administrerende direktør i Hurtigruten.
Dagens skip er det fjerde skipet i Hurtigruten som bærer navnet Midnatsol. Skipet ble bygget i 2003 og er spesialbygget for kystruten mellom Bergen og Kirkenes. Det kan håndtere både gods, passasjerer og ta med kjøretøy, noe som styrker forbindelsen mellom de 34 havnene langs ruten.
Skipets tilbakekomst
MS Midnatsol vil fylle ruten til MS Vesterålen, som igjen går inn som erstatningsskip for MS Nordlys mens skipet er på verft for å bli et fullverdig hybridskip.
Dermed opprettholder Hurtigruten sin forpliktelse overfor kystsamfunnene og kystrutekontrakten.
– Det er viktig at kystruten har avganger hver dag, slik at det er et reelt alternativ for både lokale passasjerer og frakt av gods. Derfor tilstreber vi så godt vi kan å erstatte skip som skal på verft, og det er veldig gledelig at vi nå får MS Midnatsol tilbake i flåten vår, sier Felin.
Fakta om MS Midnatsol
- Byggeår: 2003
- Skipsverft: Fosen Mek. Verk. (N)
- Fart: 15 knop
- Senger: 570
- Lengde: 135,75 m
- Skipsbredde: 21,5 m
- Bruttotonnasje: 16 151 T