Mandag 2. september presenterte konsernet den nye visuelle identiteten som gjelder for hele Amedia og alle datterselskaper, unntatt mediehusene.
– De siste årene har Amedia vært gjennom en betydelig endringsreise. I dag er vi Norges største utgiver av redaktørstyrte medier og et ledende digitalt og upolitisk mediekonsern. Vår tidligere visuelle identitet ble lansert da A-pressen og Edda Media ble slått sammen i 2012, som da i hovedsak var et papirbasert mediekonsern, sier Anders Opdahl, konsernsjef i Amedia, og legger til:
– Denne identiteten speiler ikke lenger dagens Amedia tilstrekkelig. Den har vist seg å være lite funksjonell i digital kommunikasjon og til bruk i det som er avisenes felles merkevarer.
Sterkere felles merkevare
– Nå har vi utviklet en sterkere og mer funksjonell felles merkevare som bedre kommuniserer Amedias identitet og rolle, som troverdig utgiver, attraktiv arbeidsgiver og foretrukket annonseplass, sier Marte Ingul, konserndirektør for samfunnskontakt.
Hun har ansvar for Amedias merkevare, og understreker at den nye profilen har et tydelig slektskap til dagens identitet.
– Amedias nye uttrykk er gjenkjennelig, og reflekterer vår arv og vårt formål. I det nye symbolet har vi videreutviklet bokstaven “A”, som er første bokstav i vår kjerne; Avisen, og bærer av vår unike historie. Symbolet illustrerer Amedias rolle som garantisten for at våre aviser alltid kaster lys over kritikkverdige forhold, sier Ingul.
Gjelder ikke mediehusene
Amedias nye visuelle identitet inkluderer blant annet et nytt symbol, logo og lydlogo, samt nye farger og skrifttype.
– Som ledende digitalt mediekonsern har det vært viktig for Amedia å utvikle én tydeligere avsenderidentitet, som kommuniserer samlet og effektivt på tvers av kanaler og virksomheter. Samtidig fungerer uttrykket gdt på alle digitale flater, og er i tråd med lover og regler for universell utforming, sier Ingul.
– Endringene i vår merkevare gjelder naturligvis ikke for avisselskapene. Våre avisers ulike og unike merkevarer skal alltid skinne sterkest i sine geografier og markeder, uavhengig av konsernets profil, legger hun til.
Amediastiftelsen med ny identite
Amedistiftelsen, konsernets eier, får samtidig en tilpasset visuell profil med en egen identitet, men som viser tydelig slektskap med Amedia.
– Amediastiftelsen eier Amedia og skal nå også drive egen aktivitet og støtte tiltak innen demokrati, ytringsfrihet og journalistikk. Stiftelsen skal bruke den nye profilen på en måte som viser tilknytningen til konsernet, men som også understreker stiftelsens selvstendige rolle, sier André Støylen, daglig leder i Amediastiftelsen.
I arbeidet med ny visuell identitet har Amedia jobbet med TRY Design.
Amedias vesentligste endringer:
- Nytt symbol: Symbolet er en utvikling av bokstaven «A», som representerer Amedias kjerne, Avisen, og Amedias historie. Det minner også om en linse eller spalte, som symboliserer journalistikken.
- Ny lydlogo: Lydlogoen gir assosiasjoner til et nyhetsvarsel med pålitelig informasjon, og melodien slutter på noten “A”.
- Ny fargepalett: Paletten gir Amedia muligheten til et sterkere uttrykk, men også et mer dempet uttrykk etter behov.
- Ny skrifttype: Instrument Sans har et moderne preg og er mer leservennlig.