40 millioner kroner til Avinor og 10 millioner kroner til Luftfartstilsynet. Midlene skal blant annet finansiere videre utprøving i reelle operasjoner, tilpasning av infrastruktur og tilpasning av regelverk i samarbeid med EASA.
Testarena ble etablert i 2024. Første helelektriske fly som følge av denne etableringen er på vingene allerede denne høsten. Om forslaget til statsbudsjett får tilslutning, blir det muligheter for testing av nye prosjekter i Norge i tiden som kommer, med flere utslippsfrie flyvninger.
– Regjeringen prioriterer målrettede tiltak som både kutter utslipp og skaper verdier i Norge. Med midlene i statsbudsjettet viderefører vi et arbeid som gir konkrete resultater. Testarenaen viser hvordan samarbeid mellom myndigheter og næringsliv kan drive fram teknologi som gjør luftfarten mer bærekraftig – og styrker norsk konkurransekraft, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
– Dette er et tydelig signal om at Norge vil være i front. Videreføringen gjør at vi kan gå fra vellykkede demonstrasjoner til mer regelmessige, sikre og skalerbare operasjoner – i tett partnerskap med industri og myndigheter, sier Abraham Foss, konsernsjef i Avinor.
Testarenaen gikk i 2025 fra plan til praksis: første flyging med et batterielektrisk luftfartøy ble gjennomført ved Stavanger lufthavn 8. august, og regelmessige flyginger mellom Stavanger og Bergen startet 4. september. Erfaringene gir konkret læring om operasjoner, lading, snutid og samhandling i hele økosystemet.
Midlene i statsbudsjettet skal sikre kontinuitet i testarbeidet – blant annet gjennom regulatorisk sandkasse og veiledning til aktører som vil teste teknologi i kontrollerte rammer.