– Gratis ferger har ikke vært gratis for transportnæringa. Når ferjene fylles opp av bobiler og turister har lastebilene blitt stående igjen. Det gir store konsekvenser for lokalt næringsliv, transportbedriftene og sjåføren som ikke kommer seg hjem til rett tid, sier Knut Gravråk, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF).
NLF har lenge krevd at næringstrafikk må prioriteres på de mest belastede fergestrekningene. Når lastebiler ikke kommer seg med fergen, får de ikke levert varer til rett tid og problemene forplanter seg.
– Transportbransjen er underlagt strenge kjøre- og hviletidsregler. Selv små forsinkelser kan føre til at sjåføren må ta en døgnhvil langs veien, og i verste fall ikke får levert lasten før etter helgen. Små forsinkelser kan få store konsekvenser, for bedriftene og sjåførene som ikke kommer seg hjem til rimelig tid, sier Gravråk.
Sommerhalvåret er spesielt krevende
På strekningen Moskenes – Bodø ble det i juli registrert over 1500 gjenstående kjøretøy på ferjeleiet, flere av dem var lastebiler.
– En sjåfør fortalte oss at han sto på fergeleiet fra kl. 13.30 til 23.15. Han fikk flere brudd på kjøre- og hviletiden og kom seg ikke hjem den dagen. Dette er ikke enkeltstående tilfeller. det er et mønster, sier Gravråk.
NLF ber regjeringa innfører tiltak for å sikre at næringstrafikk får nødvendig prioritet på ferjene dersom de fortsette ordninga.
– Vi er ikke nødvendigvis imot gratis ferger, men det må ikke gå på bekostning av samfunnskritisk transport. Det er på tide at næringstrafikken blir prioritert om bord på fergene, avslutter Gravråk.