170 000 flere kunder per uke i våre butikker har vært en avgjørende drivkraft bak veksten, særlig i lavprissegmentet som fortsatt står sterkt i det norske dagligvaremarkedet. KIWI har vært vekstvinneren, med både flere kunder og åpning av 14 nye butikker.
Supermarkedene MENY og SPAR har også styrket sin posisjon og leverte et godt andre halvår, blant annet gjennom økt fokus på ferskvarer og lokalmat. MENY har åpnet fire nye supermarkeder, en plukkbutikk for netthandel og gjenåpnet Jacobs på Holtet i året som har gått.
2024 ble fortsatt preget av høy prisvekst i samfunnet og redusert kjøpekraft som påvirket matmarkedet. Konkurransen i matmarkedet er sterk, med bransjeglidning, økt grensehandel og vedvarende økninger i kostnader. NorgesGruppen leverer et bedret resultat i 2024 mot et noe svakt 2023, og fortsetter å investere betydelig i ulike butikkonsepter, innovasjon, bærekraft og mer effektiv drift.
– Vi har forståelse for at mange synes at maten i Norge har blitt dyr de siste årene. Tallene vi legger frem i dag viser at marginene våre fortsatt er lave, og på et nødvendig nivå for å investere i mer effektive og lønnsomme butikker og en bedre handleopplevelse for kundene våre. Vårt viktigste bidrag for å bremse prisveksten på mat er å holde våre egne kostnader nede og innkjøpsprisene på varene vi kjøper så lave som mulig, sier konsernsjef Runar Hollevik.
Resultatmarginen ble 3,3 prosent for 2024 mot 3,1 prosent året før, og årsresultatet endte på 3,9 milliarder kroner. En betydelig del av resultatforbedringen kommer fra tilknyttede selskaper, hvorav Dagrofa med MENY i Danmark leverer det beste resultatet på to tiår.