Kundene mer fornøyd med nettselskapene

Flere mastrer som leder strøm videre
Foto: Jay Heike
(AGDER PRESS): Årets ferske EPSI-måling viser at nettselskapene har styrket sin posisjon hos kundene, med tydelige forbedringer innen informasjon, kommunikasjon og håndtering av strømbrudd.
Publisert

18. november 2025

11:57

Artikkel av

Agder Press

Del innlegget
Flere mastrer som leder strøm videre
Foto: Jay Heike

For Glitre Nett viser resultatene av undersøkelsen en solid fremgang sammenlignet med resultatene for 2024.

EPSI har intervjuet 1887 husholdninger for å kartlegge kundeopplevelsen. Funnene viser at kundene opplever en tettere relasjon med nettselskapene, mye drevet av økt synlighet og tydeligere informasjon. Samtidig mener mange at nettleien er høy, og kun 40 prosent forstår hvordan den beregnes.

− Nettselskapene har fått en langt mer synlig rolle i 2025, i stor grad på grunn av innføringen av Norgespris. Hele 85 prosent av kundene opplever informasjonen om ordningen som tydelig og forståelig. Halvparten av husholdningene har nå valgt Norgespris, og også de som ikke har valgt ordningen, melder om en klart bedre kundekommunikasjon fra nettselskapene, forteller Anette Johnsen, avdelingsleder for kundesenteret til Glitre Nett.

– I Glitre Nett er det nærmere 60 prosent av kundene som har bestilt Norgespris, og vi har hatt en god plan for en kundevennlig tilnærming i alle våre kommunikasjonskanaler for å formidle informasjon om ordningen. Årets måling viser at dette har kundene opplevd som klart positivt, sier Anette Johnsen.

Halvparten av husholdningene som er med i undersøkelsen har opplevd strømbrudd det siste året, men rask feilretting gjør at hendelsene ikke påvirker kundeopplevelsen nevneverdig.

– Det er ikke til å legge skjul på at kraftig snøvær og vind utfordrer strømnettet. Det har vi sett under snøværet i januar og uværet Amy nå i oktober. Tilbakemeldingene i undersøkelsen viser at selv om kunder som rammes av strømbrudd er noe mindre fornøyde, dempes mye av misnøyen fordi feilen håndteres raskt. De fleste opplever at brudd blir løst innen rimelig tid, og dette bekrefter hvor avgjørende både informasjon og utbedringstid er for kundeopplevelsen. Under uværet Amy i oktober hadde vi rundt 200.000 sidevisninger på websiden vår, der vi fortløpende orienterte kundene om feilsituasjonen og hvordan vi jobbet med å rette feilene. Vi har høyt fokus på å holde kundene våre best mulig oppdatert i slike situasjoner, forteller Anette Johnsen.

Følg Agder Press på Facebook

Siste meldinger fra Agder Info. Klikk her