Vår og sommer er høytid for å rydde på loft og i kjellere. Svindel på bruktmarkedet er dessverre utbredt og skaper store problemer for mange.
Å kontakte banken raskt kan være avgjørende for å unngå store tap. Likevel viser ferske tall at mange nøler med å ta kontakt. Færre enn halvparten av de som rapporterer å ha blitt svindlet, kontakter banken sin når svindelen oppdages.
Dette tallet burde vært høyere mener svindeljeger i SpareBank 1 Østlandet, Erik Bjerkaas.
– Tid er en viktig faktor når vi snakker om svindel. Jo raskere kundene tar kontakt med banken sin, dess større er sannsynligheten for å redde tilbake pengene, sier Bjerkaas.
Det er uvisst hvorfor så mange ikke tar kontakt med banken, men i samme undersøkelse* svarer 68 prosent av de som var blitt svindlet at de følte seg lurt og naive. Skam kan derfor være en årsak til at så mange avstår fra å handle.
Bjerkaas oppfordrer folk til å tenke pragmatisk i slike situasjoner.
– Ikke dvel og analyser situasjonen alene. Ta kontakt så fort du mistenker at noe er feil. Både kunden og banken stiller sterkere i kampen mot svindlerne dersom vi håndterer saken hurtig.
Bjerkaas forteller at det finnes utallige svindelmetoder, men en metode som er svært aktuell er såkalt “Helt hjem-svindel».
Både kjøpere og selgere på det digitale bruktmarkedet kan oppleve å bli svindlet ved bruk av falske Helt hjem og Fiks ferdig nettsider.
Svindelen fungerer ved at du som kjøper/selger får tilsendt lenke til en falsk Helt hjem eller Fiks ferdig-nettside hvor du blir bedt om å legge inn personlig informasjon.
– I denne typen svindel blir du lurt bort fra autoriserte nettsteder/applikasjoner som Finn og Tise, og over på svindlernes nettløsninger. Sidene er ofte gode kopier og kan se ekte og reelle ut for et utrent øye.
Her blir du bedt om å legge inn navn, adresse, kortinformasjon, og deretter bekrefte med BankID for å gjennomføre handelen. Samtidig sitter svindlerne og følger med på hva du taster inn og bruker informasjonen til å tappe kontoen din for penger.
– Ved rask kontakt med banken er det noen ganger mulig å ta innersvingen på svindlerne, men det fordrer at kundene agerer kjapt. Samtidig er det viktig å anmelde svindel til politiet. De trenger oversikt og innsikt i all type svindelaktivitet.