Lukk

Kun halvparten melder ifra om svindel

(AGDER PRESS): Ferske tall viser at mange nøler med å kontakte banken når de blir svindlet. Det kan gi svindlerne et ufortjent forsprang.

Flere kort som man betaler

Foto: Visa

Vår og sommer er høytid for å rydde på loft og i kjellere. Svindel på bruktmarkedet er dessverre utbredt og skaper store problemer for mange.

Å kontakte banken raskt kan være avgjørende for å unngå store tap. Likevel viser ferske tall at mange nøler med å ta kontakt. Færre enn halvparten av de som rapporterer å ha blitt svindlet, kontakter banken sin når svindelen oppdages. 

Dette tallet burde vært høyere mener svindeljeger i SpareBank 1 Østlandet, Erik Bjerkaas.  

– Tid er en viktig faktor når vi snakker om svindel. Jo raskere kundene tar kontakt med banken sin, dess større er sannsynligheten for å redde tilbake pengene, sier Bjerkaas. 

Les også:  Tine Gruppa med god tertialresultat

Det er uvisst hvorfor så mange ikke tar kontakt med banken, men i samme undersøkelse* svarer 68 prosent av de som var blitt svindlet at de følte seg lurt og naive. Skam kan derfor være en årsak til at så mange avstår fra å handle.   

Bjerkaas oppfordrer folk til å tenke pragmatisk i slike situasjoner. 

– Ikke dvel og analyser situasjonen alene. Ta kontakt så fort du mistenker at noe er feil. Både kunden og banken stiller sterkere i kampen mot svindlerne dersom vi håndterer saken hurtig. 

Les også:  Foreslår å redusere antall politikere i fylket

Bjerkaas forteller at det finnes utallige svindelmetoder, men en metode som er svært aktuell er såkalt “Helt hjem-svindel».     

Både kjøpere og selgere på det digitale bruktmarkedet kan oppleve å bli svindlet ved bruk av falske Helt hjem og Fiks ferdig nettsider.   

Svindelen fungerer ved at du som kjøper/selger får tilsendt lenke til en falsk Helt hjem eller Fiks ferdig-nettside hvor du blir bedt om å legge inn personlig informasjon. 

– I denne typen svindel blir du lurt bort fra autoriserte nettsteder/applikasjoner som Finn og Tise, og over på svindlernes nettløsninger. Sidene er ofte gode kopier og kan se ekte og reelle ut for et utrent øye.  

Les også:  Foreslår å redusere antall politikere i fylket

Her blir du bedt om å legge inn navn, adresse, kortinformasjon, og deretter bekrefte med BankID for å gjennomføre handelen. Samtidig sitter svindlerne og følger med på hva du taster inn og bruker informasjonen til å tappe kontoen din for penger. 

– Ved rask kontakt med banken er det noen ganger mulig å ta innersvingen på svindlerne, men det fordrer at kundene agerer kjapt. Samtidig er det viktig å anmelde svindel til politiet. De trenger oversikt og innsikt i all type svindelaktivitet.

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top