Kraftig økning i trafikkdrepte

Flere biler på en strekning
Illustrasjonsfoto: Chinapat Saegang
(AGDER PRESS): September ble en tung måned i trafikken. Ni dødsulykker krevde elleve liv – seks flere enn i samme måned i fjor.
Publisert

01. oktober 2025

23:43

Artikkel av

Agder Press

Del innlegget
Flere biler på en strekning
Illustrasjonsfoto: Chinapat Saegang

Dette viser Statens vegvesens foreløpige ulykkestall.

I fire av de ni dødsulykkene ble ubeskyttede trafikanter rammet: to som kjørte lett motorsykkel, én syklist og én fotgjenger.

– Vi ser en bekymringsfull utvikling, særlig hos de mest sårbare trafikantene, sier Guro Ranes, avdelingsdirektør for trafikksikkerhet i Statens vegvesen, og understreker behovet for økt oppmerksomhet og tiltak for å bedre trafikksikkerheten for disse trafikantene. – Vi er blant annet ute med høringer  om hjelmpåbud på alle som kjører ATV og nye kriterier for fartsgrenser i byer og tettsteder, med mål om mer bruk av 30 og 40 km/t, sier hun.

I mellomtiden oppfordrer hun trafikantene til selv å ta vare på egen sikkerhet, i det vi går inn i en våt og mørk årstid.

–  Det er stadig mørkere, og veiene kan ha glatte partier med vann, løv og is. – Bruk lys på sykkelen og alltid hjelm. Som fotgjenger er det viktig å finne fram refleks og gjerne refleksvest, sier hun. – Da gjør du deg synlig og bidrar til bedre sikkerhet for deg selv.

Totalt har 89 personer mistet livet i trafikken så langt i år, 15 flere enn på samme tid i 2024. Det er også to flere enn i hele fjor.

Vestland og Innlandet er fylkene med flest omkomne i september, og begge har flere trafikkdrepte enn i fjor. Også i Oslo er det flere omkomne enn det har vært på 10 år.

– At Vestland og Innlandet har flest omkomne, og flere enn i fjor, tyder på at vi må se nærmere på lokale forhold. I innlandet er det mange møteulykker mens det i Vestland er mange utforkjøringer som bidrar til dødsulykkene, sier Ranes. – I Oslo og i byområder generelt, arbeides det, gjennom byvekstavtalene, med å bygge ut gang og sykkelveier for å legge bedre til rette for både god fremkommelighet og sikkerhet. Byvekstavtalene skal også gi økt satsing på kollektivtransport og redusert bilbruk.

Det er bare mindre variasjoner i ulykkestallene i de andre fylkene.

Ulykkestall i trafikken fordelt på fylke pr. 1.10.

Fylke2016201720182019202020212022202320242025*
Østfold3124336563
Akershus106795856117
Oslo4241413147
Innlandet12968108714713
Buskerud11443778554
Vestfold5425337325
Telemark4273723234
Agder7387245645
Rogaland136814411964
Vestland91312847812414
Møre og Romsdal4356232347
Trøndelag13855367951
Nordland6551282101068
Troms4642336364
Finnmark6001151313
SUM111727975666689917489

Ulykkestall fordelt på alder pr.1.10

Alder2016201720182019202020212022202320242025*
0-152110132511
16-242081514121413191218
25-4423171722151519191723
45-6438262619252227322527
65+28202020131228161920
SUM111727975666689917489

Foreløpige ulykkestall fordelt på kjøretøy/fotgjenger pr.1.10

Enhet2016201720182019202020212022202320242025*
Fotgjenger12757678455
Sykkel12776335548
Moped1120010211
Lett MC0111213355
MC17161314161218171419
ATV/Traktor8020024227
Personbil54334639283042442934
Varebil/Bobil332242410105
Tungbil3214562413
Buss1001110000
Annet0201113032
SUM111727975666689917489

Foreløpige ulykkestall fordelt på uhellstype pr.1.10

Uhellstype2016201720182019202020212022202320242025*
Møteulykker35283025272732433130
Utforkjøring42213430231929292636
Kryssulykke7523446598
Samme kjøreretning4447238202
Fotgjengerulykke128776710455
Annet11623464838
SUM111727975666689917489

Følg Agder Press på Facebook