– Vi har opplevd en enorm økning i denne typen svindel, sier Trine Henrikke Olsen Finnesand, fagspesialist antisvindel i SpareBank 1 Sør-Norge.
Hun viser til en økning i vishing-svindel på hele femti prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Svindlerne går etter eldre, og helst kvinner.
– 70 prosent av ofrene er kvinner, sammenlignet med 60 prosent i fjor. Aldersgruppen 60+ er overrepresentert, sier Finnesand.
Vishing er telefonsvindel. Svindleren ringer og utgir seg for å være fra banken, politiet eller en annen troverdig aktør. Målet er å lure deg til å gi fra deg sensitiv informasjon eller overføre penger.
Manipulerer og sprer frykt
Svindlerne utgir seg for å være fra SpareBank 1. Noen av ofrene har fått en SMS i forkant, hvor avsender utga seg for å være fra NAV eller Skatteetaten.
– Mange av ofrene trykket seg inn på lenken og la inn sensitiv informasjon, slik at når de blir oppringt i etterkant virker det fornuftig for ofrene av banken skal ringe dem, forklarer Finnesand.
Finnesand tror det er samme gruppe svindlere som står bak både SMS-en og vishingen i etterkant. Og det er ikke i alle sakene ofrene har trykket seg inn på lenken i SMS-en heller. I noen av sakene har ikke ofrene mottatt SMS. De blir oppringt, og personen i den andre enden hevder det er tatt opp lån i deres navn eller at bankkortet er forsøkt misbrukt.
– I telefonsamtalen blir de manipulert av svindlerne som forsøker å spre frykt og lure ofrene til å oppgi BankID-informasjon, kortinformasjon eller til å overføre penger til en «sikker konto» selv.