– Årets julehandel har startet sterkt, med solide resultater under Black Week. Dette samsvarer med våre forventninger om at nordmenns kjøpekraft har bedret seg, og at optimismen er økende. For mange butikker, spesielt de som har hatt noen tøffe år, er dette svært positive nyheter. Julehandelen vil være ekstra viktig for dem i år, sier Runar Wiksnes, sjefanalytiker i Virke.
Tar man også med servering, service og tjenesteytende næringer, økte omsetningen på kjøpesentrene med 6,9 prosent i uke 47 og 48, mot samme periode året før.
Utvikling per butikkhandelsbransje, sammenlignet med fjoråret:
- Hus og hjem: Vekst i omsetning på 11,4 prosent.
- Spesialbutikker: Vekst på 6,4 prosent.
- Klær, sko og vesker: Vekst på 5,5 prosent.
- Mat og drikke: Vekst på 3,0 prosent.
Utvikling per landsdel, sammenlignet med fjoråret:
- Østlandet: Vekst på 7,0 prosent.
- Trøndelag og Nord-Norge: Vekst på 6,9 prosent.
- Vestlandet: Vekst på 6,8 prosent.
- Sørlandet: Vekst på 5,7 prosent.