Lukk

Kraftig økning for årets Black Week

(AGDER PRESS): Kvarud Analyses julehandelsindeks for de to siste ukene i november (uke 47 og 48) viser at julehandelen er godt i gang, med en butikkhandel på kjøpesentrene som økte med 6,8 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

Billigsalg på black friday. Person ser på bilde

Foto: CardMapr.nl

– Årets julehandel har startet sterkt, med solide resultater under Black Week. Dette samsvarer med våre forventninger om at nordmenns kjøpekraft har bedret seg, og at optimismen er økende. For mange butikker, spesielt de som har hatt noen tøffe år, er dette svært positive nyheter. Julehandelen vil være ekstra viktig for dem i år, sier Runar Wiksnes, sjefanalytiker i Virke.

Tar man også med servering, service og tjenesteytende næringer, økte omsetningen på kjøpesentrene med 6,9 prosent i uke 47 og 48, mot samme periode året før. 

Les også:  Kjøkkentjenesten i kommunen skrur opp matprisen

Utvikling per butikkhandelsbransje, sammenlignet med fjoråret: 

  • Hus og hjem: Vekst i omsetning på 11,4 prosent. 
  • Spesialbutikker: Vekst på 6,4 prosent. 
  • Klær, sko og vesker: Vekst på 5,5 prosent. 
  • Mat og drikke: Vekst på 3,0 prosent. 

Utvikling per landsdel, sammenlignet med fjoråret: 

  • Østlandet: Vekst på 7,0 prosent. 
  • Trøndelag og Nord-Norge: Vekst på 6,9 prosent. 
  • Vestlandet: Vekst på 6,8 prosent. 
  • Sørlandet: Vekst på 5,7 prosent. 

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top