Det opplyser statsminister Olzhas Bektenov i et svar på en forespørsel fra nasjonalforsamlingen.
Ifølge Bektenov er det iverksatt flere tiltak for å styrke landets logistikk-infrastruktur.
– Kasakhstan styrker sin rolle som et sentralt transittknutepunkt i Eurasia gjennom utviklingen av internasjonale øst–vest- og nord–sør-korridorer. Viktige knutepunkter inkluderer Lianyungang, Xi’an, Dostyk, Altynkol, Kuryk, Aktau, Alat, Selyatino, Svisloch og Urumqi. Nye terminaler er under oppføring, sa Bektenov, ifølge avisen The Astana Times.
Statsministeren la til at det nasjonale jernbaneselskapet Kazakhstan Temir Zholy også utvikler transportkorridorer mot logistikknutepunkter i Iran, De forente arabiske emirater og Pakistan, ifølge nyhetsbyrået Kazinform.
For å koordinere eksport og løse utfordringer eksportører møter, har myndighetene etablert en operativ innsatsgruppe som samarbeider tett med statlige etater, næringsorganisasjoner og privat sektor.
– De siste fem årene har Kasakhstans eksport av landbruksvarer hatt jevn vekst – fra 3,4 milliarder dollar i 2020 til 5,1 milliarder i 2024. Bearbeidede landbruksprodukter utgjør nå 52 prosent av den totale eksporten, sa Bektenov.
– Disse tiltakene bidrar til stabil eksportvekst, styrker verdiskapning, utvider markedstilgangen, involverer små og mellomstore bedrifter og sikrer etterlevelse av internasjonale standarder, la han til.