Det så vi tydelig under den lange kuldeperioden i 2010/2011 hvor antall inkassosaker økte med så mye som 15% fra et normalår.
Litt mer om bakgrunnen for inkassoøkningen etter kuldeperioder
Kuldeperioden i 2010/2011 var en av de kaldeste vintrene i nyere tid. Den gang var strømprisen langt høyere enn nå. Vi tror likevel kuldeperioden vil gi en betydelig økning i antall inkassosaker. Hovedårsaken vil være økningen i strømforbruket. Det vil slå direkte ut på folks betalingsevne – og inn på vår inkassostatistikk. Spesielt i grupper som har svak betalingsevne fra før av.
– Med kald vinter får vi høyere fakturakrav, noe som gir betalingsproblemer utover hva som er normalt, sier Tor Berntsen, administrerende direktør i inkassoselskapet Kredinor.
Kredinor registrerte i fjor over 543.300 strømregninger som gikk til inkasso fra rundt 188.000 personer. Kredinor er markedsleder som leverandør av inkassotjenester til energibransjen i Norge, og behandler 70 prosent av inkassomarkedet mot energibransjen. Vinteren 2010/ 2011 var den 17 kaldeste vinteren noen gang registrert i Norge, og økningen i antall inkassosaker var på hele 15 prosent.
Skyldnerkartet over inkassosaker – rammer de som allerede har problemer
Analyseavdelingen i Kredinor har utarbeidet et skyldnerkart som viser andelen dårlige betalere innenfor et fylke. Vår definisjon på dårlige betalere er: Personer som har én eller flere inkassosaker hos Kredinor. Høyest andel personer med inkassosaker finner vi i Finnmark, Østfold, Nordland, Aust-Agder og deler av Akershus. – Vår erfaring tilsier at faren for nytt mislighold er størst i områder der det allerede er en høy andel skyldnere, sier Magnus Solstad, analysesjef Kredinor. – Med flere arbeidsledige kan man forvente en økning i antall inkassosaker i hele landet, men geografiske områder dominert av lavinntektsgrupper vil være særlig utsatt.
Strømkonto gir forutsigbarhet
– De siste årene har energibransjen hatt fokus på fakturamodeller som skal hjelpe forbrukere til å unngå de store regningene som følge av kuldeperioder, sier Håkon Olaussen, bransjeansvarlig energi hos Kredinor. – Månedsfakturering, samt produkter som Kundekonto, jevner ut strømregningene gjennom hele året. Disse tiltakene har vært viktige for å unngå at privatpersoner får store uforutsette regninger, og gjennom det får betydelige betalingsproblemer, sier Håkon Olaussen.