– Valgkampen er høysesong for løfter om nye veier, broer og toglinjer. Til tross for politikernes løfter kan det være prosjektene aldri ser dagens lys, sier Stig Skjøstad, administrerende direktør i NAF, i en pressemelding.
I Nasjonal transportplan som ble lagt frem våren 2024, kom det frem at mer enn 2,6 milliarder kroner har blitt brukt på prosjekter som ikke lenger skal gjennomføres. Det aller meste av midlene har gått til planlegging av Hordfast, ferjefri E39 mellom Stord og Os.
– Hordfast er et skrekkeksempel på hvor galt det kan gå. Mer enn to milliarder kroner har gått til planlegging, men det er helt i det blå hva som skjer videre. Samtidig som prosjektet utsettes, vil det bli stadig dyrere å bygge om det til slutt blir vedtatt.
– De to siste planene har ikke hatt flertall bak seg. Prosjekter har blitt forhandlet inn og ut en rekke ganger, samtidig som pengebruken løper. Vi mener det må bli bedre kontroll på hvordan pengene brukes.
I år begynte arbeidet på E16 mellom Arna og Stanghelle, mer enn 15 år etter at fellesprosjektet med vei og bane først ble foreslått. Strekningen, som har blitt kåret til Norges dårligste vei, ble mer enn dobbelt så dyr å bygge på årene det tok å få spaden i jorden.
– Folks behov for trygg vei og bane mellom Bergen og Voss har ikke endret seg de siste 15 årene. Det som har svingt, er politiske prioriteringer, sier Skjøstad.