Med seg har totalentreprenøren Cowi som rådgiver. Det skal bygges 8,8 km firefelts motorvei og omtrent tre km tilførselsvei fra Blørstadkrysset til eksisterende E39 ved Tredal. Prosjektet består av to større brukonstruksjoner (bru over Mandalselva og Djupedalen) i tillegg til to tunneler (Skreheia og Vråheia) og kryss ved Blørstad.
Strekningen har hatt en vedtatt reguleringsplan siden juni 2022, og har en kontraktsverdi på 2,2 milliarder kroner eks. mva. Prosjektet starter opp i løpet av inneværende år, og ventes ferdigstilt i 2028.
– Vi er glade for å kunne fortsette byggingen av en trafikksikker E39 vestover fra Mandal mot Lyngdal. Dagens vei er både trafikkfarlig og har dårlig fremkommelighet vinterstid, sier Nye Veiers administrerende direktør, Anette Aanesland.
Hun sier at selskapet allerede er i gang med å klargjøre neste etappe til Lyngdal, fra Blørstad til Herdal.
– Det er viktig å se dette i sammenheng, og oppnå en mest mulig helhetlig utbygging. Nå arbeider vi med forutsetningene for å få strekningen videre fra Blørstad til Lyngdal klargjort, sier Aanesland.
Hæhre Entreprenør har også tidligere bygget E39 for Nye Veier. De var totalentreprenør da ny firefeltsvei ble bygget fra Holum og vestover til Mandalskrysset, og videre med tofeltsvei inn til Ime.
– Nye Veier og Hæhre Entreprenør kjenner hverandre godt, og vi ser frem til samarbeidet. Det aller viktigste er imidlertid å få realisert ny E39 videre vestover, et prosjekt med høy samfunnsnytte, sier Anette Aanesland.
Anita Enebakk er Nye Veiers prosjektsjef når byggingen tar til. Hun legger vekt på at prosjektet har tydelige mål for realiseringen av ny vei.
– Sammen med totalentreprenøren skal vi blant annet sørge for å bevare naturmangfoldet og sørge for redusert arealbeslag, sier hun.