– Fartøyene vil være et viktig bidrag for å imøtekomme det økende trusselbildet vi ser til sjøs, sier divisjonsdirektør Maria Elisa Montes Amundsen.
De er i tillegg designet for helårsdrift og skal kunne operere under krevende forhold.
– For å forhindre innførsel av ulovlige varer til Norge og redusere risikoen for at landet blir brukt som transittpunkt for smugling, er det avgjørende med styrket og målrettet kontroll til sjøs. De nye fartøyene vil kunne bidra til at vi kan drive kontroll året rundt, og at vi i større grad vil kunne være til stede langs kysten hvor det er trafikk, forklarer Amundsen.
Med over 600 havner som tar imot internasjonal trafikk og verdens nest lengste kystlinje, er sjøveien en transportåre for blant annet innførsel av narkotika til Norge.
I statsbudsjettet 2025 ble det derfor bevilget 250 millioner kroner til blant annet å styrke kontrollen til sjøs.
– De siste årene har vi eksempelvis gjort flere store kokainbeslag som har blitt forsøkt smuglet inn via sjøveien. Det viser viktigheten av å ha en sterk tilstedeværelse langs kysten. Fartøyene kommer til å sikre at en kan bli kontrollert uansett hvor en ankommer landet, uavhengig av transportmiddel, sted og tid, sier Amundsen.
Fartøyene leveres av VIKING Life-Saving Equipment som vant anbudsrunden. To av fartøyene skal etter planen være ferdigstilt i 2026, og de to siste i 2027.