Lukk

Ga overraskende resultater i et omfattende vitenskap

(AGDER PRESS): Polestar har tatt i bruk EEG-sensorer og briller med øyesporing i en omfattende nevrovitenskap. Målet var å finne ut hva som faktisk skjer i hjernen når du sitter bak rattet i en elektrisk ytelsesbil.

To menn sitter og tester

Foto: Polestar Norge / Joy of Driving Norway

Et omfattende vitenskap har gitt gode resultater for Polestar sitt omfattende vitenskap. I april offentligjorde bilselskapet resultater som vil gi folk et innblikk om hva som utløser kjøreglede og hvilke følelser som gir oss.

Eksperimentet kombinerte rå nordisk natur med banebrytende teknologi og fant sted under ekstreme vinterforhold på veier og en islagt innsjø ved Golsfjellet, omgitt av snødekte fjell og krystallklar luft.

Polestar gir folk et unik innblikk som de fleste ikke tenker over til daglig, og slikt vitenskap har neppe blitt testet ut så ofte fra tidligere tid.

Kristin Fjeld, kommunikasjonssjef i Polestar Norge, tror det er flere grunner til at Polestar er så populær. Hun tar i utgangspunktet fra resultatene, hvor hun legger vekt på at sinnstilstanden har vært balansert hos førerne.

– Polestar-biler er utviklet for å være forutsigbare i alle omgivelser. Enten man drifter på en islagt innsjø eller kjører langs svingete landeveier, opprettholdt sjåførene denne balanserte sinnstilstanden på begge underlag, sier Fjeld og legger til:

Les også:  Vedlikehold fører til togstans på Sørlandsbanen

– Helt forskjellige sjåfører oppnådde den samme følelsen av kjøreglede i en Polestar. Dette handler om å forstå hjernen bak rattet.

En kvinne sitter i en bil
Foto: Polestar Norge / Joy of Driving Norway

For å undersøke hjernens følelsesmessige reaksjoner under kjøring, samarbeidet Polestar med Neurons, et ledende selskap innen forbrukernevrovitenskap. Målet var å forstå hva som egentlig utløser kjøreglede.

– Polestars DNA handler om å skape biler som er morsomme å kjøre. Der føreren føler seg trygg og har full kontroll, uansett hvor erfaren man er, sier Joakim Rydholm, Head of Driving Dynamics i Polestar.

Sjåfører med helt ulik bakgrunn deltok i eksperimentet: moteinfluenser Nina Sandbech, som verdsetter komfort og sikkerhet, og bilentusiast Kris Rifa, som lever for fart og adrenalin.

Utstyrt med EEG-sensorer og briller med øyesporing kjørte de Polestar over krevende isbaner og landeveier, ifølge nettstedet elbil24.no.

Les også:  Vedlikehold fører til togstans på Sørlandsbanen

Gjennom analyse av hjernebølger og øyesporing ble deres oppmerksomhet og følelsesmessige reaksjoner registrert i sanntid. De sammenlignet også kjøring i en Polestar med å høre på favorittlåten deres og meditasjon.

– Målingene viser oss om folk faktisk nyter opplevelsen, og hvilke deler av turen som gir mest positiv respons. Det spesielle her er at vi ikke spør i etterkant, vi ser reaksjonene mens de skjer. Det gir oss et ærlig bilde av hva som faktisk gir spenning og glede i øyeblikket, sier Theo Sell, prosjektleder hos Neurons.

Eksperimentet viste at det å kjøre en Polestar aktiverer hjernen på en unik måte. Alle deltakerne tilbrakte mer tid i en optimal kognitiv tilstand under kjøring enn under musikklytting eller meditasjon, noe som tyder på at opplevelsen både er mentalt stimulerende og samlende.

Mens Kris blomstret i høy hastighet og flyt, fant Nina klarhet og ro gjennom fokus og kontroll.

  • Å kjøre Polestar vekker mer glede enn musikkSjåførene viste 7,5 ganger sterkere følelsesmessige reaksjoner under bilkjøring sammenlignet med å høre på favorittsangen sin. 
  • Å kjøre en Polestar er like beroligende som meditasjonOppsiktsvekkende nok viste det seg at kjøringen i Polestar også matchet de beroligende effektene av meditasjon. Deltakerne tilbrakte omtrent like mye tid i en tilstand av optimal kognitiv belastning under kjøring som under meditasjon. Det betyr at kjøringen i en Polestar fremmer mental balanse, og holder sjåførene fullt engasjert uten at de føler seg overveldet.
  • Polestar gir mental balanseUtover ren glede oppnådde begge sjåførene en tilstand kjent som kognitiv flyt, preget av fokusert oppmerksomhet, mestring og ro. Kris var i denne tilstanden 70 % av kjøreturen, og Nina – til tross for at hun aldri hadde kjørt på is før – oppnådde denne flyten 53 % av tiden.
Les også:  Vedlikehold fører til togstans på Sørlandsbanen

Følg Agder Press på Facebook

scroll to top