Det viser en ny undersøkelse som Respons Analyse har gjort på vegne av Fremtind.
– For å bruke mobilen lovlig, må den være koblet til et håndfri-system eller plassert i en egen mobilholder ved siden av rattet. Du har ikke lov til å bruke mobilen på en måte som innebærer at du holder den i hånden, og du kan heller ikke skrive SMS eller surfe på mobilen, selv om den er plassert på korrekt måte, forklarer skadeforebygger Therese Hofstad-Nielsen i Fremtind.
Brytes forbudet, kan bilistene bli bøtelagt og få tre prikker i førerkortet.
– Undersøkelsen vår viser at de aller fleste er klar over dette – det er kun seks prosent som svarer at de ikke kjenner til konsekvensene for å bryte mobilforbudet under kjøring. Det er riktignok noen forskjeller på alder og kjønn: Kjennskapen er høyest blant menn og den stiger med alder. Det er kun én av tre under 35 år som sier de kjenner reglene svært godt, sier skadeforebyggeren.
De yngste synder mest
På spørsmål om hvordan bilistene forholder seg til reglene rundt mobilbruk i bil, er det et flertall (72 %) som oppgir at de bruker håndfri-system når de snakker i telefon, men andelen er klart lavest blant de yngste bilførerne.
Det er også den yngste aldersgruppen (18-24) som i størst grad oppbevarer mobilen i midtkonsollen, og 9 prosent i denne aldersgruppen svarer at de av og til sender SMS mens de kjører. Dette er betydelig høyere enn blant eldre – kun 1 prosent av de over 65 år gjør det samme.
– Det er urovekkende at noen sender SMS under kjøring. Som sjåfører har vi et stort ansvar for å være aktsomme i trafikken. Trafikkbildet endrer seg raskt, og derfor er det viktig å fokusere kun på bilkjøringen, understreker Hofstad-Nielsen.
Ifølge tall fra Utrykningspolitiet, fikk 5 838 norske bilister bot for mobilbruk under kjøring i 2024. Det er en nedgang fra årene før. Så har også bøtesatsene steget kraftig de siste årene:
Mens boten i 2021 kostet 1700 kroner, må du nå punge ut hele 10 450 kroner for å bryte mobilforbudet.